Opakujte s námi

Na dvorečku u babičky

Povídáme si

Toto téma nás zavede nejen k babičce na dvoreček. Seznámí nás s mláďaty, ale také s domácími zvířaty obecně, a jejich užitkem pro člověka. Budeme si opakovat, jak o zvířata pečovat, čím je krmit, kde žijí. Kdo je to farmář, zemědělec? Kde se bere vlna na pletení, vajíčka nebo mléko? Můžeme se dotknout také zemědělství a plodin. Rozlišujeme zvířata podle místa, kde žijí – statek, Zoo, rybník, les apod. Jaké máme domácí mazlíčky.  Budujeme u dětí kladný vztah ke všem zvířátkům. 


Příprava do školy "Motýlci"


Příprava do školy Sovičky


Grafomotorika /M/: horní oblouk-kohoutek skáče za zobáním; kruhy kolem žabky

Grafomotorika S: svislé a vodorovné čáry, kruhy, jednotažky ovce a labuť

Tvoříme /M/: kuřátka s jáhel, ovečky z rýžových koleček, žabky z ruliček od toaletního papíru, prasátka, klubíčka pro kočičku 

Tvoříme S: slony, myšky, ptáky, labutě, kuřata

Pohybové a jiné činnosti: překážkové dráhy, chůze po laně, pohybová hra na kunu a zajíce, hra s padákem-třídění zvířátek, jógové pozice zvířat, nácvik tanečků na besídku, návštěva dětského hřiště ve Vranově a Lelekovicích, reakce na signál, rytmizace písniček, smyslové vnímání-hledání peříček mezi vršky, nácvik kreslení zvířátek 


Básničky u Motýlků:

Pro svou kočičku

udělám mističku, 

dobrotu jí přichystám,

dobré mlíčko do ní dám.


Z malinkého semínka, které v zimě spí,

roste, roste rostlinka, když se probudí.

Protáhne se, protřepá, vykukuje do světa.

Povystrčí hlavičku, leze z hlíny ven.

Ukáže se sluníčku: „Přeji dobrý den!“


Písničky u Motýlků:

Pam pam pampelišky 

v žlutém kloboučku,

prý si posedaly ráno na loučku.

Nakláněly k sobě žluté hlavinky 

Jsou to malé děti 

velké maminky. 


 Andulka konopě močila, 

žabka jí do kapsy skočila,

na druhý den močila len,

žabka jí z kapsičky skočila ven, ven, ven, 

žabka jí z kapsičky skočila ven. 


Já mám koně vraný koně, Travička zelená,

Když jsem husy pásala, Kočka leze dírou 


Nacvičujeme básničky a písničky na besídku


Básničky a písničky u Motýlků

Trénujeme básničky, písničky, tančíme tanečky na besídku. 



Sluníčko už svítí jarně

Povídáme si

Končí zima a probouzí se jaro. S dětmi si vysvětlujeme a ukazujeme změny, které tento děj v přírodě doprovází. Opakujeme si roční období - typické znaky a upevňujeme orientaci v čase. Rozvíjíme slovní zásobu – Kdo jsou poslové jara? (přílet ptactva, jarní květiny, kočičky, probouzení zvířat a hmyzu po zimě, co se děje na stromech a v trávě, …). Povídáme si o Velikonocích, co tento svátek znamená, jaké se k němu váží tradice. Proč je pro nás jaro a příroda důležité? Podporujeme pozitivní vztahy k ochraně zvířat i přírody. 


Příprava do školy "Motýlci"


Příprava do školy Sovičky


Grafomotorika /M/: opis slova JARO; lepení puntíků na linii (vajíčko); jednotažka sněženka

Grafomotorika S: horní oblouk, vlna, jednotažky 

Tvoříme /M/:  velikonoční dekorace - malování a zdobení vajíček, zdobení misky na osení; velikonoční přáníčka; malujeme slepičku podle šablony

Tvoříme S: slepičky z balonků, sejeme osení a pozorujeme, jak roste, vyrábíme zajíčka z vajíček, malujeme velikonoční vajíčka, vyrábíme jiné slepičky jako držáčky na vajíčka, velikonoční přání

Pohybové a jiné činnosti: jóga - květinka; cvičení - sluníčko; sněženka - zapichování párátek; nošení vajíček na lžíci; hledání sluníčka (kruhu) hmatem, stavění sluníčka z lega a vršků; semínko - hra s padákem; procvičení dechu


Básničky u Motýlků:

Sluníčko nám vykukuje,

příchod jara oznamuje.

Už tu bude brzo s námi,

začíná to sněženkami.

Přidají se bledulky,

pro kluky a pro holky.

Pojďte, vyrazíme ven,

přivítat tu jarní den! 


Všechno co roste ze země,

chutná a voní příjemně.

Sluníčko s deštěm den co den,

vytahuje rostlinky ze země ven.

Děkujem ti sluníčko,

žes uzrálo zrníčko.

Děkujem ti země milá,

žes to zrnko v sobě skryla.

Dobrou chuť ! 


Písničky u Motýlků:

Hřej sluníčko, hřej,

hory, doly krej.

Povyskoč si výše,

na té naší střeše,

kolo udělej, kolo udělej.


Vozilo se na jaře, tralalalalá,

slunce v zlatém kočáře, tralalalalá,

tralá, tralá, tralalalalá.


Kampak jedeš, sluníčko?Tralalalalá,

za tři hory, Ančičko, tralalalalá,

tralá, tralá, tralalalalá.

 

Přivezu ti zlatý klíč, tralalalalá,

jmenuje se petrklíč,  tralalalalá,

tralá, tralá, tralalalalá.


Básničky a písničky u Soviček

(trénujeme na besídku, nechte se překvapit :-))



Pojď si s námi zacvičit

Povídáme si


Toto téma nám přibližuje svět sportu, cvičení, vybavení na sport, ochranných pomůcek a soutěží (Mistrovství světa, Olympiáda, Paralympiáda, …). Seznamujeme se se sportovci, s pohybem, s různými druhy sportů a možnostmi, kde je provozovat (stadion, plavecký bazén, sjezdovka, … - sporty zimní, letní x celosezónní). Zdokonalujeme vlastní pohybové dovednosti a koordinaci. V tomto tématu vedeme děti k pohybu, ke zdravým životním návykům. Ukazujeme si sportovní náčiní, určujeme pořadí, cvičíme orientaci. Poznáváme své silné i slabé stránky, učíme se toleranci, odvaze, fair play, překonávat prohru či neúspěch.




Příprava do školy S: 

Grafomotorika /M/: obtažení různých tvarů linie, jednotažka horní oblouk, obtažení stopy lyžaře - obě ruce  

Grafomotorika S: jednotažka páv, zuby, horní oblouk, svislá čára 


Tvoříme /M/: čepice-vystřižení, vymalování; sáňky-vystřižení a ťupání houbičkou; přivoláváme jaro výrobou sněženek-skládání z papíru, malování štětcem; váza s kočičkami-malování kuličkou, stříhání, lepení, kuličky z vaty; omotávání vrbových proutků

Tvoříme S: sněženky (skládání papíru, dokreslení), kuře (nafouknutí balonku a polepení novinami), velikonoční přáníčka

Pohybové a jiné činnosti: skoky snožmo, běh, chůze po hmatovém chodníčku a obrácené lavičce, trefování hokejkou a míčem do branky, trefování míčků do zavěšeného kruhu, házení míčem do basketbalového koše, kopaná, chůze na lyžích, zlatá brána, pohybové aktivity v tělocvičně ZŠ, pohybové hry s padákem, obchod se sportovními potřebami-námětová hra


Básničky u Motýlků:


Bruslím, bruslím po ledu,
báječně to dovedu,
nesmím spadnout ani jednou,
pojďte bruslit všichni se mnou.


Hvězdu, svíčku, kotrmelce,

zacvičím si na žíněnce.

Posiluju házím, skáču,

když necvičím, smutkem pláču.

Nechci Spěchat do postele, 

v tělocvičně je mi skvěle.


Básničky u Soviček: 

Lyže

My jsme dvě sestřičky

na vaše nožičky, 

ale nesmíš zapomenout

ani na tyčky.

Jezdíme z kopečka,

nemáme kolečka.


Bruslení

Bruslím bruslím po ledu, 

báječně to dovedu...



Písničky u Motýlků:


Pojedeme na lyže, 

ale jenom jestliže venku řádně nasněží, o to tu běží.

Meluzína s mrazíkem letěli na rybníkem.

Co je to jen napadlo? Je z něj zrcadlo!

Kombinézy, čepice do sněhové vánice,

padalo nám celou noc, sněhu je už moc.


Písničky u soviček:

Byla jedna kočička

Tři čuníci

My jsem žáci 3.B.

Máš-li radost







Stopy ve sněhu

Povídáme si 

Děti si osvojují základy pro otevřený a odpovědný postoj k životnímu prostředí. Seznamují se s proměnami přírody v zimě, učí se mít radost z objevovaného a upevňují si pocit sounáležitosti s živou a neživou přírodou. V rámci tématu pozorujeme zimní přírodu, chování lesních zvířat a ptáků - rozlišujeme jejich stopy, povídáme si o jejich příbytcích. Vyzkoušíme experimenty s přírodními materiály. Pomocí globusu a dětských map se vypravíme až do severských zemí, objevíme zvířata na severním pólu.



Příprava do školy "Sovičky"


Grafomotorika /M/: jednotažka : tuleň; horní oblouk - kopeček pro králíčka, stopy ptáčka; malování prstem do mouky - oči sovy

Grafomotorika /S/: jednotažky srnka, vlk, veverka, zajíc, myš, uvolňovací cviky, horní oblouk, hledání cest v labyrintu

Tvoříme /M/: lišky a medvídky z papírových tácků; ťupáme houbičkou srnku a zajíce; tučňáky; mapu polární krajiny Arktida

Tvoříme /S/: skládáme kosy z papírů, vyrábíme medvědy a lišky z papírových tácků, sovy sněžné (škrábeme vidličkami barvy), tuleně, stavba iglů z kostek cukru

Pohybové a jiné činnosti: pohybové básničky; překážkové dráhy; koordinační cviky z jógy; hry na lišku, na veverku; poznávání pachů své smečky; zapichujeme špagety do cedníku - ježek; dokument o zvířatech v zimě a jejich krmení; donesení "dobrot" zvířátkům do krmelce 


Básničky u Motýlků:


Máma liška slídí v mlází,

liščátko ji doprovází.

Naběhá se dost a dost, 

vlaje za ní dlouhý chvost.


Srna kluše chůzí laní, 

srneček se ženě za ní.

Poběž k mámě, mazlíčku, 

pochutnáš si na mlíčku.


Starý medvěd vzdychá,

že ho v tlamě píchá.

Že ho bolí v zubu díra.

Od bolesti už už zmírá.

A že prosí lištičku,

ať mu půjčí mastičku.


Písničky u Motýlků:


Sedí liška pod dubem,

má píšťalku a buben.

Na píšťalku píská,

a na buben tříská.


Mravenec jde trávou,

hledá cestu pravou.

Raz, dva, tři

a ještě raz, dva, tři.

Jde na vlastní pěst,

nožiček má šest.

Raz, dva, tři

a ještě raz, dva, tři.

Tam, kde roste kopřiva,

našel zátku od piva.

Raz, dva, tři

a ještě raz, dva, tři.

To je teda věc,

volá mravenec.

Raz, dva, tři

a ještě raz, dva, tři.

To bude jásotu v mraveništi,

v zátce se po dešti voda blyští.

Mravenci jdou trávou,

nadšeni tou zprávou.

Raz, dva, tři

a ještě raz, dva, tři.

Mezi kmeny jetele

poskakujou vesele.

Raz, dva, tři

a ještě raz, dva, tři.

Když tam dorazili,

tu vodičku pili.

Raz, dva, tři

a ještě raz, dva, tři.

Měla pivní šmak,

zvýšil se jim tlak.

Raz, dva, tři

a ještě raz, dva, tři.

To bylo jásotu u té zátky,

všichni si zpívali cestou zpátky.

To bylo jásotu u té zátky,

všichni si zpívali cestou zpátky.


Básničky u Soviček


Hajný šlape za zvěří,

nese oběd s večeří.

Pytel píce pro zajíce,

kopu sena pro jelena,

pak zavolá na lesy:

"Pojďte všichni, vemte si!"


Krmítko

Na krmítko přileť ptáčku, 

dám ti něco do zobáčku.

Zima jistě dlouhá bude, 

sníh už leží téměř všude.

Nemusíš mít obavu,

tady najdeš potravu.



Písničky u Soviček


Když máš radost 

MY jsme žáci 3.B

Včelí medvíci




Povídám, povídám pohádku 

Povídáme si – charakteristika

Téma je spojené se světem pohádek, pohádkových hrdinů, fantazie a snů.
Seznamujeme se s lidovými tradicemi, pohádky si vyprávíme, posloucháme, rozvíjíme představivost při jejich dramatizaci. Společně s dětmi objevujeme, kde všude se můžeme s pohádkou setkat, jakou pohádkovou postavu máme nejraději. Děti vyjadřují, jak na ně jednotlivé pohádkové postavy působí, jaké mají vlastnosti, říkáme si hádanky a přísloví. Děti se mohou dozvědět, kdo je básník, spisovatel, ilustrátor nebo z čeho se vyrábí papír (kniha).


Příprava do školy:


Grafomotorika: obtahování hrnečku, ťupání korkem na linku; jednotažka královské koruny, balonku

Sovičky: trénujeme jednotažky, vlnky, obloučky, spirály

Tvoříme: vystřihujeme a vymalováváme, chystáme výzdobu třídy na karneval 

Sovičky: vyrábíme Karkulku s vlkem, Hrneček vař, Večerníčky, Boba a Bobka, masky, balonky a klauny na karneval

Pohybové a jiné činnosti: koordinační cviky z jógy, pohybové hry venku i ve třídě; hledání zvuku, dramatizace pohádek, pořádáme karneval 


Básničky u Motýlků:


Princeznička na bále, poztrácela korále.

Její táta, mocný král, Honzíka si zavolal.

Honzíku, máš na mále! Přines nám ty korále!

Honzík běžel za horu, nakopal tam bramborů.

Vysypal je před krále: "Nesu vám ty korále! 

Větší už tam neměli, ty už snědli v neděli."


Projdeme se do pohádky za princeznou, za králem,

pak zas půjdem všichni zpátky, dlouho mi tam nebudem.

Princeznička s korálkami, rytíř cválá na koni, 

hloupý Honza, Zlatovláska, všechny najdeš v té zemi.

Potkat můžem ježibabu, vílu, čerty, vodníky,

někdy zase loupežníky, jak je ten svět veliký. 


Únor měsíc karnevalu,

radosti a smíchu.

K tanci vyzval král i šašek

pohádkovou vílu. 

Písničky u Motýlků:

Bude zima, bude mráz, kam se ptáčku, kam schováš?
Schovám se já pod hrudu, tam já zimu přebudu.

Bude zima, bude mráz, kam se ptáčku, kam schováš?
Schovám se do javora, tam bude má komora.

Bude zima bude mráz, kam se ptáčku kam schováš?
Schovám se já do bezu, až přestane vylezu.

Až přestane, vyletím, širý svět rozveselím,
půjde dívka na trávu, zazpívám jí nad hlavú

Básničky u Soviček: Projdeme se do pohádky...

Písničky u Soviček

Tam kde v noci jasně svítí světlušky,

tam kde za srdce tě berou berušky, 

tak kde vesele se žijou čmeláci, 

tam kde brouk si z brouka dělá legraci,

tam nás dneska večer možná čekají, 

chodťe po špičkách a potají. 


My jsme žáci 3.B.



K čemu mi moje tělo slouží

Povídáme si – charakteristika


Téma děti seznamuje s lidským tělem a zdravím. Začínáme pro děti známými částmi těla (hlava, ruce, nohy, břicho, …), dále přibližujeme dětem význam mozku, srdce a žaludku. Základní pojmenování doplňují  podrobnější informace o fungování lidského těla. Seznamujeme děti s prospěšným chováním pro tělo. Děti se učí uvědomit si a vyjádřit svoje nálady a pocity, ale také udržet pozornost a naslouchat druhým, dozvídají se, k čemu slouží naše smysly a co znamená rčení: „Čistota půl zdraví“.


Příprava do školy:

- propojení činnosti s časovou představou (dějová posloupnost)

- obrázek na pozadí 

- porovnávání množství a velikosti s části těla

- přiřazení obrázku k jeho stínu 

- určování vzájemné polohy předmětů (nahoře, dole, nad, pod,...) 

- co k sobě patří: hledání dvojic např. zuby a zubní kartáček

Grafomotorika: obtahování obrázků - hlava, smysly; jednotažka zub, ruka, 

Tvoříme: oko a pusa z papíru, zoubky ze slaného těsta, malování obličeje, otisk ruky  

Pohybové a jiné činnosti:

hry - na sochy, na lepidlo, na bacily;  pohybové básničky, cvičení na propojení hemisfér, studování tvarů dlaně a těla; zkoumání předmětů pomocí lupy - kameny, tělo; určování chutí, zvuků a předmětů hmatem; těla kamarádů - obskládání kostkami; navlékání těstovin (střevo), čištění zubů kartáčkem, námětové hry - na lékárnu, doktory, záchranáře, ptáčky v zimě; prohlížení encyklopedie k tématu.


Básničky u Soviček:

Bylo jedno tělo, to dvě nohy mělo.

Každá noha prstů pět, věděl o tom celý svět.

A když budeš chvíli potichu, uslyšíš, jak ve tvém hrudníku,

srdíčko se skrylo, aby ti tam bilo!

Nad srdíčkem ramena, co to ale znamená?

Z ramen nám dvě ruce trčí, na konci se prsty krčí.

A pak ještě velká koule, a v té kouli hned dvě boule.

Je to hlava, co se točí, a ty boule, to jsou oči.

Stále je tam místa dost, aby se tam vešel nos.

A pod nosem zuby v puse, co se smějí v jednom kuse!



Potvrdí vám všichni moudří doktoři,

že smíškové jen málokdy ochoří.

Ten, kdo není mrzout a rád směje se,

každou nemoc z těla smíchem vytřese.

Je to pravda. My už jsme se vysmáli

z chřipky, z rýmy, z neštovic i ze spály.

Tak se smějte! Už ani den bez smíchu!

Někdy nahlas, jindy stačí potichu…

Legrace je nejlepší lék na světě,

pomáhá víc, než vitamin v tabletě!


Básničky u Motýlků:


Leden, leden

přikryl vodu ledem

a kde včera byly louže

tam to dneska pěkně klouže.

Polámal se mraveneček,
ví to celá obora,
o půlnoci zavolali
mravenčího doktora.

Doktor klepe na srdíčko,
potom píše recepis,
třikrát denně prášek cukru,
bude chlapík jako rys.

Dali prášku podle rady,
mraveneček stůně dál,
celý den byl jako v ohni,
celou noc jim proplakal.

Čtyři stáli u postýlky,
pátý těšil: neplakej,
pofoukám ti na bolístku,
do rána ti bude hej.

Pofoukal mu na bolístku,
pohladil ho po čele,
hop a zdravý mraveneček
ráno skáče z postele.


Řezáčky, špičáčky, stoličky,
čistím si, čistím zoubečky.
Čistím je kartáčkem tam a zpět,
aby zubní kaz nespatřil svět.


Písničky u Soviček: Tři čuníci - odkaz: https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/nohavica-jaromir/tri-cunici-24800

Písničky u Motýlků:

Havran kráká,
dobré ráno, jak se daří, kmotro vráno?
Milý kmotře, dobrá zpráva,
raduji se, že jsem zdráva.
Krá, krá, krá.


Bude zima, bude mráz, kam se ptáčku, kam schováš?
Schovám se já pod hrudu, tam já zimu přebudu.

Bude zima, bude mráz, kam se ptáčku, kam schováš?
Schovám se do javora, tam bude má komora.

Bude zima bude mráz, kam se ptáčku kam schováš?
Schovám se já do bezu, až přestane vylezu.

Až přestane, vyletím, širý svět rozveselím,
půjde dívka na trávu, zazpívám jí nad hlavú