Opakujte s námi
Listopad 2024
Téma: Olympiáda ve školce
V rámci příprav na společnou výstavu ZŠ a MŠ se děti seznamují s olympiádou, sportovními činnostmi (letní a zimní sporty) a hlavními olympijskými symboly. Seznamujeme s historií olympijských her přiměřenou formou věku dětí (hry pro sportovce ze všech zemí, hrdost sportovců, že mohou reprezentovat vlastní zemi apod.). Do tématu přichází čas sv. Martina a příprava na rozsvícení vánočního stromu.
Příprava do školy „Sovičky“
vyčleňování první a poslední hlásky
počítání do 10
hledání písmen dle předlohy
odlišný obrázek v řadě s detailem
nadřazené pojmy
hledání stejných podkov
skládání obrázků dle předlohy (orientace v prostoru)
skládání stejných barev (lampióny)
seznamujeme se se sportovci (jména)
rozlišujeme zimní x letní sporty
skládáme olympijské kruhy
Příprava do školy „Motýlci“
procvičujeme barvy olympijských kruhů (spojování) různými způsoby
půlené obrázky sportovních pomůcek
hledáme odlišný obrázek v řadě odlišnou polohou
porovnáváme velikost (malý, větší, největší)
zaťukáváme podkovy
učíme se vytleskávat názvy kontinentů a zvířat, které tam žijí
opis slova MARTIN
Grafomotorika /S/ : opakujeme grafomotorické prvky (kruh, svislé a vodorovné čáry, spirála), jednotažky husy a podkovy; jízda lyžaře (smyčky); uvolňovací cviky
Grafomotorika /M/ : kruhy v barvě olympijských kruhů, svislé a vodorovné čáry
Tvoříme /S/ : připravujeme se na výstavu; husa; kůň.
Tvoříme /M/ : snowbordisté, hlava s koněm, podkovy, vykreslování olympijských kruhů, otisky, tvoříme na výstavu
Pohybové a jiné činnosti /S/: hry s padákem (tornádo), jízda svatého Martina; prolézání ve skupině obručí; foukání do míčku a přenášení papírků pomocí brčka (dechové cvičení); lovení špejlí víčka; vkládání peří do husy (jemná motorika), překážkové dráhy (skoky, poskoky, podlézání, kutálení míčku); nácvik kotoulu vpřed (válení sudů, zajíček, přitahování na lavičce); jízda na koni (hobby horsing); provlékání; modelování z plastelíny; skládání sirek dle předlohy;
PH: Oheň, voda, blesk; Slepá bába; Huso zakejhej; Papučkovaná
Pohybové a jiné činnosti /M/: prstové cvičení, pohybová improvizace s rytmizací (skupinová činnost), posílání míčků v řadě za sebou..
hod s míčem na koš, golf; stavíme kruhy z kostek,
Písničky a básničky u Soviček:
Připravujeme se na rozsvícení stromečku a na besídku.
Nechejte se překvapit 😀.
Písničky a básničky u Motýlků:
Říjen 2024
Téma: Počasí je na draka
Žijeme uprostřed stálých změn. Vnímáme, jak se příroda mění v souvislosti s ročními dobami a jak ovlivňuje život v ní (živočichy, rostliny, stromy apod). Určujeme počasí a rozpoznáváme symboly s počasím.
Přibližujeme situace, které přináší podzim do života lidí a dětí (aktivity tradice...).
Příprava do školy „Sovičky“
hledání rýmů, slabikování, „robotování“
počítání do 10
homonyma, předložkové vazby v prostoru
odlišné obrázky v řadě, hledání dvou stejných obrázků v řádku
rozdíly, jak pokračuje řada obrázků
skládání písmen do slov dle předlohy, hledání písmen v řádku
skládání slov pod mraky, které začínají na písmeno vyobrazené na mraku
oblékání panenky dle počasí
dějová posloupnost (duha)
Příprava do školy „Motýlci“
rozvíjíme jemnou motoriku navlékáním korálků s drakem a daným počtem, modelujeme proužky na hlavu draka,
přiřazujeme počasí k ročnímu období a oblečení.
hledáme rýmy s obrázky /drak a mrak, svetr, metr
homonyma s drakem
předložky: před a za /sluníčko a mrak
Grafomotorika /S/ : svislé a vodorovné čáry, spodní oblouk, jednotažky: drak, deštník, mrak
Grafomotorika /M/ : Jak vítr fouká - volné čáry, jednotažka žalud a dubový list
Tvoříme /S/ : Drak, Deštník (rozfoukávání tuše a skládání papíru do harmoniky), kapky (otisk bublin z jarové vody), sluníčko s duhou, měsíc, společná práce - koloběh vody
Tvoříme /M/ : společná práce dýně a houbová polévka, dráček s javorovými listy a mrak s vatou, ježek s listím, javorníčky - barvy podzimu s krepovými proužky,
Pohybové a jiné činnosti /S/: hry s padákem (vítr, rozbouřené moře, prší), cvičení dle jógových pozic, PH - Mrazík a sluníčko, Sochy, překážkové dráhy (chodníček, říční kameny, prolézání obručemi, slalom, přeskoky snožmo, válení sudů), nácvik stojky a kotoulu vpřed.
Pokusy - duha, déšť.
Venku - pouštění draků, sbírání přírodnin, zkoumání změn přírody v okolí.
Pohybové a jiné činnosti /M/: hrajeme si na počasí s padákem, živé člověče nezlob se,
pohybová improvizace s krepovými proužky na motiv počasí,
předávání předmětů s rytmem, lezení do tunelu, skoky do obručí.
Písničky a básničky u Soviček:
Copak vidí drak? - píseň
Papírový drak - báseň
Písničky a básničky u Motýlků:
Drak - píseň
Vyletěl si pyšný drak, vyletěl, až do oblak.
Z vysoka se na svět dívá, strašil by a neví jak.
Rozhlíží se do všech stran, uviděl tam hejno vran.
/:Ale vrány se mu smály, že ještě malý pán:/
Bouřka - píseň
Vzal si mrak, černý frak, porval paní bouřku,
na taneček na kopeček, točili se v kroužku.
Tančili, rejdili, až to nebem hřmělo,
setmělo se, blýskalo se, potom zapršelo.
Dešťové kapičky
dostaly nožičky.
Běhaly po plechu,
dělaly neplechu.
_________________________________________________________________________________
Září 2024
Kamarádi u Motýlků a Soviček
Děti se seznamují s prostředím a režimem třídy, ostatními dětmi, učitelkami a s dalšími zaměstnanci.
Dále děti společně vytvářejí pravidla třídy a upevňují si pravidla základního společenského chování.
Cílem tohoto tematického bloku, je získat důvěru dětí a navodit pocit bezpečnosti.
Příprava do školy ´´Motýlci´´
Obrázkové čtení
Sluchové vnímání
Změny v přírodě kolem nás
Míchání a rozeznávání barev
Popis rozdílu na obrázcích
Trénování paměti (rozeznání své značky a značky ostatních)
Grafomotorika /M/ : Kruh, kytička, jablíčko
Tvoříme /M/ : Barevný motýl (zapouštění krepového papíru), 3D podzimní deštník, tvorba hrušek ( pomocí vodových barev), tvorba jablíček (trhání a lepení barevného papíru), barevný ptáček
Pohybové a jiné činnosti : překážkové dráhy, skoky z lavičky na žíněnku, přitahování a přeskakování lavičky, návštěva hřiště a lesů ve Vranově, rytmizace písniček, pohybové hry ( sochy, bacily, kouzelník)
Písničky u Motýlků :
Prší, prší,
jen se leje,
kam koníčky pojedeme,
pojedeme na luka
až kukačka zakuká.
Kapy, kapy, kap,
je tu velký mrak.
První kapky dolů letí,
honem běžte domů děti!
Kapy, kapy, kap, je tu velký mrak.
Pod keříčkem u lupínku,
našla jsem dnes holubinku.
Hop, skok, tra-la-la,
ta mi pěkně chutnala.
Básničky u Motýlků :
Básně spojené s chodem školky
Talířek je kulatý,
polévka je horká.
Ale já se nespálím,
do polévky foukám.
Ať jsi holka nebo kluk,
udělejme spolu kruh.
Zatleskej, zadupej,
kamarádovi ruku dej.
Zamyky, zamyky, na čtyři knoflíky,
dáme prstík na pusu a je konec rámusu.
Těšíme se na prázdniny
Děti se prostřednictvím tématu seznamují s lidovými tradicemi, zvyky a obyčeji, které nás provází v průběhu celého roku. Tento blok co nejvíc rozvíjí emocionální prožívání dětí a navozuje u nich duševní pohodu. Téma ukončuje školní rok a navazuje na letní prázdniny.
Příprava do školy "Motýlci"
procvičování rýmů, zdrobnělin, protikladů
určení první hlásky
zrakové rozlišení - jiný obrázek v řadě, hledání rozdílů, co do skupiny nepatří, hledání stejných dvojic
třídění překrývajících se tvarů
hledání stejného počtu puntíků - beruška
skládání písmen
procvičení paměti
Grafomotorika /M/: smyčky, linie oválu
Tvoříme /M/: jahoda, plavec, nanuk, zmrzlina, třešeň - společná práce, tvoření z plastelíny, zdobení pracovních sešitů
Pohybové a jiné činnosti: adaptace na nové prostředí, zdokonalování obratnosti a pohybových dovedností při pobytu na nových hřištích, stolní rozvojové hry, obrázkové čtení, opakování oblíbených činností, popis emocí, sdílení zážitků a na co se těšíme o prázdninách.
Básničky u Motýlků:
Šla veverka na jahody,
utíkala kolem vody.
Jahody se rozsypaly,
do studánky napadaly.
Běž panenko běž,
veverušku těš.
Písničky u Motýlků:
Brzy ráno se louka z mlhy vynoří,
to se krásně na svět kouká.
Kapky lesknou se jako pěna na moři,
než je vítr z trávy sfouká.
Zase léto je s námi vzduch se tetelí,
kytky voní, včelky bzučí.
Jak začíná den - všichni brouci lezou ven,
ptáčata se létat učí.
Zpíváme si lidové písničky.
Cestou, necestou. (dopravní výchova)
Povídáme si
Děti se různorodými činnostmi seznamují s pravidly vedoucími k jejich bezpečnosti. Učí se reagovat na danou situaci a orientovat se v základních pravidlech silničního provozu. Pozorujeme dopravní situaci v obci. Rozšiřujeme slovní zásobu – barvy, dopravní značky a prostředky. Zamýšlíme se nad tím, co je to doprava a jaké máme dopravní prostředky. Jak se chováme v autobuse, jak v autě. Děti se seznamují z povoláním policisty a záchranáře. Snažíme se rozvíjet vlastnosti, které ovlivňují reakce dětí při chování v určitých dopravních situacích.
Příprava do školy "Motýlci"
rozlišení tvaru, barev, významu
procvičení geometrických tvarů
druhy dopravních prostředků a jejich třídění dle místa pohybu
znalost základních značek
jak se chová cestující, jak se chová chodec
rozpoznávání piktogramů
větší/ menší dopravní prostředek
pravo-levá orientace
rozpoznání první/poslední hlásky ve slově
Příprava do školy Sovičky:
skládání aut (pravolevá orientace)
spojení dvojic stejných obrázků
třídění dvou rozstříhaných a pomíchaných obrázků
kolíčkování (co letí, co jede, co plave - přiřazení dle obrázků, kolik je mašinek na obrázkách)
výukový program Besip na Youtube
jaké známe dopravní značky
jaké známe dopravní prostředky? (kde se který pohybuje)
sluchové hry (odkud přichází zvuk, určování dopravních prostředků podle zvuku)
seznámení se základními pravidly dopravní výchovy
Grafomotorika /M/: horní/dolní smyčka, linie pomocí autíčka
Grafomotorika S: jednotažka auto (horní a dolní smyčka), svislé čáry
Tvoříme /M/: malování značek podle předlohy, vystřižení a nalepení autíčka
Tvoříme Sovičky: semafor, parník, auto, vlak
Pohybové a jiné činnosti: skoky přes kruhy, lavičku, do pytle; chůze po laně a žebříku; dopravní prostředky-pohybové cvičení; pohybové hry na depo, seřazení aut; prolézačky a fotbal na hřišti; běh RUN Vranov; cestování autobusem-námětová hra; určování dopravního prostředku podle zvuku; sdílení zážitků z dětského dne a pasování; naučná videa o chování na silnici a v dopravních prostředcích
Básničky u Motýlků:
Čím jezdíme do školky, pro kluky a pro holky?
Traktorem či autobusem, pěšky nebo poloklusem?
Letadlem či ponorkou, autem nebo motorkou?
Hlavně pozor na dvě barvy, červená a zelená.
Každé dítko ze školičky, dobře ví, co znamená.
Co máš dělat na červenou,
když se kolem auta ženou?
Na chodníku klidně stát,
v jízdní dráhu nevbíhat.
Co znamená tahle změna,
když je žlutá rozsvícená?
Připrav se a pozor dej,
čekej nikam nespěchej.
A když svítí zelená,
Co to děti znamená?
Malí jako velicí,
všichni přejdou silnici.
Vašku, Vašku,
máš na zádech tašku
a v té tašce myš,
málo toho víš!
Básničky u Soviček:
Jede, jede vlak, Čím jezdíme do školky?
Písničky u Motýlků:
Když chci přejít ulici, najdu zebru ležící,
na cestu se maluje, přechod se tak jmenuje.
Rozhlédnu se vlevo vpravo a když auto nejede,
přeběhnu a volám bravo, nikdo líp to nesvede.
Když chci přejít ulici, najdu zebru ležící,
na cestu se maluje, přechod se tak jmenuje.
Písničky u Soviček:
Zpíváme písničku na pasování.
Rodina, aneb místo kam patřím a kde je nám spolu dobře
Povídáme si
Kam přicházíme na svět - rodina a její členové, pojmenování a chápání základních příbuzenských vztahů. Upevňujeme v dětech vnímání rodiny jako společenství lidí, kteří prožívají pocit
sounáležitosti, bezpečí a společně vytváří a poskytují zázemí domova. Vzájemně sdílíme prožitky z rodinného prostředí, upevňujeme prosociální chování a pozitivní klima třídy.
Příprava do školy "Motýlci"
popis rozdílů na obrázcích
hledání nesmyslů
jak rostou kluci a holky
dějová posloupnost- jak pereme prádlo, jak uklízíme dům, jak stavíme dům, vývoj člověka dle věku
rozlišujeme krátkou/dlouhou slabiku
počítání členů rodiny v řadě + první/poslední
přiřazování předmětů do jednotlivých pokojů
opis slov máma, táta
počet slabik, vytleskávání
tvoření skupin - slova podřazená
procvičení paměti - co dáme do polévky, co dáme do pračky
Příprava do školy Sovičky:
kolíčky (počítání slabik i počet obrázků)
skládání obrázků na předlohu i bez předlohy
opis slov maminka a láska
jak rostou kluci, holky
skládání dome dle předlohy
počítání kytiček
skládání barevné kombinace
jaké máme rodiny, kdo do rodiny patří, typy bydlení
včeličkový den (jak jsou včely důležité a proč?)
skládání včelího úlu (práce ve skupině)
ukázka fotek, jak jsme byli malí
Grafomotorika /M/: jednotažka konvička, srdce; opis písmen máma, táta; přerušované čáry - déšť
Grafomotorika Sovičky: jednotažka ježek, opakování všech grafomotorických prvků
Tvoříme /M/: dárečky pro rodiče na besídku; vystřihování a lepení srdíček; vymalování postav z rodiny - rozstříhání a zpětné složení (nalepení)
Tvoříme Sovičky: portréty maminek, obrázek rodiny, dárečky pro rodiče
Pohybové a jiné činnosti: chůze zvířátek; chůze po laně; překážkové dráhy; balanční cvičení; co k sobě patří - dvojice karet, skládání puzzlů, hra mikádo, nápodoba - složení kostek podle návodu, housenka - podle vzoru položit provázek, popis domu - co dělám s mámou, s tátou; předvádění a hádání domácích prací; praní a věšení prádla; rozhovor o polštářku doneseném z domova; programovací beruška - spojování členů rodiny s pokojem
Básničky a písničky u Motýlků: připravujeme na besídku
Básničky a písničky u Soviček: připravujeme básničky, písničky na besídku a pasování
Svět, z Vranova kolem světa
Povídáme si
Děti se seznamují s pojmem „PLANETA ZEMĚ“. Vytvářejí si reálnou představu o její rozmanitosti. Zjišťují, že je součástí nekonečného vesmíru. Vedeme k uvědomění, že život na planetě Zemi má své „zákonitosti“. Každý může svým vlastním postojem a chováním ovlivnit prostředí, ve kterém žije. Téma se může rozšířit do okruhu poznatků o sluneční soustavě, o historii lidstva, o ekologii. Děti se mohou dozvědět o rozmanitosti nejen přírody, ale také způsobu života národů, lidí a jejich kultur, v čem se od sebe liší a co je naopak spojuje.
Příprava do školy "Motýlci"
vyšší/nižší
procvičení velikosti - řazení planet
hledání cesty rakety k planetě (bludiště)
hmatové vnímání
zrakové rozlišení chybějící části obrázku
rýmy a zdrobněliny
chování (vlastnosti) předmětů ve vodě
co prospívá naší planetě
Příprava do školy Sovičky:
kolíčky (připevnění kolíčků dle počtu)
přiřazení obrázků co je dobé pro planetu a co ne
hledání cesty v labyrintu
skládání obrázků čarodějnic z více částí
třídění odpadů (přiřazení obrázků co se dává do jakého kontejneru)
jaké barvy mají kontejnery
výukové programy na youtube
návštěva ekodvora ve Vranově
nadřazené pojmy
Grafomotorika /M/: jednotažka sova, spodní oblouk
Grafomotorika S: spodní smyčka, jehnotažka husa
Tvoříme /M/: zeměkoule-rozpouštění krepového papíru vodou; pavouci
Tvoříme S: omalovánky zeměkoulí, zeměkoule (rozpouštění krepového papíru vodou), netopýři, pavouci
Pohybové a jiné činnosti: běh po oběžné dráze; hry s padákem; překážková dráha; třídění odpadu; pohyb mezi asteroidy; nácvik tanečků na besídku; Severní a Jižní Amerika z petvršků; posílání rytmu; námětová hra na raketu; čarodějnická stezka
Básničky u Motýlků:
Naše Země ta se točí,
i když nemá nožičky,
radostí si neposkočí,
shodila by hvězdičky.
Duben má rád legraci,
stále mění počasí.
Chvíli svítí sluníčko,
hned zas prší maličko.
Dokonce i padá sníh,
tenhle duben má rád smích
Písničky u Motýlků
Nastartujte motory,
vyletíme nad hory,
až ke slunci poletíme,
my se vůbec nebojíme,
nastartujte motory.
Naše šťastná hvězdička
jistě bude tam,
malý kousek sluníčka,
přivezeme vám.
Písničky, básničky, tanečky u Soviček....vše připravujeme na besídku
Na dvorečku u babičky
Povídáme si
Toto téma nás zavede nejen k babičce na dvoreček. Seznámí nás s mláďaty, ale také s domácími zvířaty obecně, a jejich užitkem pro člověka. Budeme si opakovat, jak o zvířata pečovat, čím je krmit, kde žijí. Kdo je to farmář, zemědělec? Kde se bere vlna na pletení, vajíčka nebo mléko? Můžeme se dotknout také zemědělství a plodin. Rozlišujeme zvířata podle místa, kde žijí – statek, Zoo, rybník, les apod. Jaké máme domácí mazlíčky. Budujeme u dětí kladný vztah ke všem zvířátkům.
Příprava do školy "Motýlci"
popis co zvířátko umí a jak dělají - slovesa, citoslovce
zdrobněliny ( kuře- kuřátko)
procvičení prostorové orientace (zvířátko za, před , na ...domečku)
zrakové vnímání písmen
rozpoznávání překrývajících se obrázků
zvířecí maminky-mláďátka-hledání dvojic
hledání stínů a počítání zvířátek
Příprava do školy Sovičky
dějová posloupnost
sčítání a odčítání do 5
hledání dvojic obrázků
kolíčkování
bludiště
prostorová orientace
zvuky zvířat
samec - samice - mládě
produkty ze zvířat
Grafomotorika /M/: horní oblouk-kohoutek skáče za zobáním; kruhy kolem žabky
Grafomotorika S: svislé a vodorovné čáry, kruhy, jednotažky ovce a labuť
Tvoříme /M/: kuřátka s jáhel, ovečky z rýžových koleček, žabky z ruliček od toaletního papíru, prasátka, klubíčka pro kočičku
Tvoříme S: slony, myšky, ptáky, labutě, kuřata
Pohybové a jiné činnosti: překážkové dráhy, chůze po laně, pohybová hra na kunu a zajíce, hra s padákem-třídění zvířátek, jógové pozice zvířat, nácvik tanečků na besídku, návštěva dětského hřiště ve Vranově a Lelekovicích, reakce na signál, rytmizace písniček, smyslové vnímání-hledání peříček mezi vršky, nácvik kreslení zvířátek
Básničky u Motýlků:
Pro svou kočičku
udělám mističku,
dobrotu jí přichystám,
dobré mlíčko do ní dám.
Z malinkého semínka, které v zimě spí,
roste, roste rostlinka, když se probudí.
Protáhne se, protřepá, vykukuje do světa.
Povystrčí hlavičku, leze z hlíny ven.
Ukáže se sluníčku: „Přeji dobrý den!“
Písničky u Motýlků:
Pam pam pampelišky
v žlutém kloboučku,
prý si posedaly ráno na loučku.
Nakláněly k sobě žluté hlavinky
Jsou to malé děti
velké maminky.
Andulka konopě močila,
žabka jí do kapsy skočila,
na druhý den močila len,
žabka jí z kapsičky skočila ven, ven, ven,
žabka jí z kapsičky skočila ven.
Já mám koně vraný koně, Travička zelená,
Když jsem husy pásala, Kočka leze dírou
Nacvičujeme básničky a písničky na besídku
Básničky a písničky u Motýlků
Trénujeme básničky, písničky, tančíme tanečky na besídku.
Sluníčko už svítí jarně
Povídáme si
Končí zima a probouzí se jaro. S dětmi si vysvětlujeme a ukazujeme změny, které tento děj v přírodě doprovází. Opakujeme si roční období - typické znaky a upevňujeme orientaci v čase. Rozvíjíme slovní zásobu – Kdo jsou poslové jara? (přílet ptactva, jarní květiny, kočičky, probouzení zvířat a hmyzu po zimě, co se děje na stromech a v trávě, …). Povídáme si o Velikonocích, co tento svátek znamená, jaké se k němu váží tradice. Proč je pro nás jaro a příroda důležité? Podporujeme pozitivní vztahy k ochraně zvířat i přírody.
Příprava do školy "Motýlci"
zrakové rozlišení obrázků v řadě a překrývajících se obrázků
počítání okvětních lístků
hledání rozdílů
hledání souvislostí - jaké obrázky k sobě patří
hledání slov stejného znění, ale různého významu
dějová posloupnost - jak roste květina - pojmy dříve/později
na jakou stranu leze mravenec - procvičení vpravo/vlevo
Příprava do školy Sovičky
jarní sudoku
přiřazení dvojic obrázků k sobě
sluchová diferenciace
dějová posloupnost
skládání obrázků z více částí
nadřazené pojmy
geometrické tvary
dokreslení chybějících částí obrázků
Grafomotorika /M/: opis slova JARO; lepení puntíků na linii (vajíčko); jednotažka sněženka
Grafomotorika S: horní oblouk, vlna, jednotažky
Tvoříme /M/: velikonoční dekorace - malování a zdobení vajíček, zdobení misky na osení; velikonoční přáníčka; malujeme slepičku podle šablony
Tvoříme S: slepičky z balonků, sejeme osení a pozorujeme, jak roste, vyrábíme zajíčka z vajíček, malujeme velikonoční vajíčka, vyrábíme jiné slepičky jako držáčky na vajíčka, velikonoční přání
Pohybové a jiné činnosti: jóga - květinka; cvičení - sluníčko; sněženka - zapichování párátek; nošení vajíček na lžíci; hledání sluníčka (kruhu) hmatem, stavění sluníčka z lega a vršků; semínko - hra s padákem; procvičení dechu
Básničky u Motýlků:
Sluníčko nám vykukuje,
příchod jara oznamuje.
Už tu bude brzo s námi,
začíná to sněženkami.
Přidají se bledulky,
pro kluky a pro holky.
Pojďte, vyrazíme ven,
přivítat tu jarní den!
Všechno co roste ze země,
chutná a voní příjemně.
Sluníčko s deštěm den co den,
vytahuje rostlinky ze země ven.
Děkujem ti sluníčko,
žes uzrálo zrníčko.
Děkujem ti země milá,
žes to zrnko v sobě skryla.
Dobrou chuť !
Písničky u Motýlků:
Hřej sluníčko, hřej,
hory, doly krej.
Povyskoč si výše,
na té naší střeše,
kolo udělej, kolo udělej.
Vozilo se na jaře, tralalalalá,
slunce v zlatém kočáře, tralalalalá,
tralá, tralá, tralalalalá.
Kampak jedeš, sluníčko?Tralalalalá,
za tři hory, Ančičko, tralalalalá,
tralá, tralá, tralalalalá.
Přivezu ti zlatý klíč, tralalalalá,
jmenuje se petrklíč, tralalalalá,
tralá, tralá, tralalalalá.
Básničky a písničky u Soviček
(trénujeme na besídku, nechte se překvapit :-))
Pojď si s námi zacvičit
Povídáme si
Co znamená „sportovat“? Sportuješ?
Znáš nějakého sportovce?
Jaký sport se ti líbí?
Toto téma nám přibližuje svět sportu, cvičení, vybavení na sport, ochranných pomůcek a soutěží (Mistrovství světa, Olympiáda, Paralympiáda, …). Seznamujeme se se sportovci, s pohybem, s různými druhy sportů a možnostmi, kde je provozovat (stadion, plavecký bazén, sjezdovka, … - sporty zimní, letní x celosezónní). Zdokonalujeme vlastní pohybové dovednosti a koordinaci. V tomto tématu vedeme děti k pohybu, ke zdravým životním návykům. Ukazujeme si sportovní náčiní, určujeme pořadí, cvičíme orientaci. Poznáváme své silné i slabé stránky, učíme se toleranci, odvaze, fair play, překonávat prohru či neúspěch.
Příprava do školy "Motýlci"
počítání bruslí, spojení s číslem (počtem teček)
přiřazování sportovních pomůcek ke sportu, počítání (spojení s čísly), procvičení pravé a levé strany
zrakové vnímání - stíny sportů, přiřazení
sluchové rozlišení krátké/ dlouhé slabiky a rytmu + zopakování
Příprava do školy S:
skládání slov dle předlohy
hledání obrázků s počáteční hláskou B, S, H
přiřazení obrázků které patří k lyžím
popis obrázků (předložky), první poslední
kartičky se zimní oblečením - poznání, co je na obrázcích
barevné kolíčky (skládání dle předlohy)
Grafomotorika /M/: obtažení různých tvarů linie, jednotažka horní oblouk, obtažení stopy lyžaře - obě ruce
Grafomotorika S: jednotažka páv, zuby, horní oblouk, svislá čára
Tvoříme /M/: čepice-vystřižení, vymalování; sáňky-vystřižení a ťupání houbičkou; přivoláváme jaro výrobou sněženek-skládání z papíru, malování štětcem; váza s kočičkami-malování kuličkou, stříhání, lepení, kuličky z vaty; omotávání vrbových proutků
Tvoříme S: sněženky (skládání papíru, dokreslení), kuře (nafouknutí balonku a polepení novinami), velikonoční přáníčka
Pohybové a jiné činnosti: skoky snožmo, běh, chůze po hmatovém chodníčku a obrácené lavičce, trefování hokejkou a míčem do branky, trefování míčků do zavěšeného kruhu, házení míčem do basketbalového koše, kopaná, chůze na lyžích, zlatá brána, pohybové aktivity v tělocvičně ZŠ, pohybové hry s padákem, obchod se sportovními potřebami-námětová hra
Básničky u Motýlků:
Bruslím, bruslím po ledu,
báječně to dovedu,
nesmím spadnout ani jednou,
pojďte bruslit všichni se mnou.
Hvězdu, svíčku, kotrmelce,
zacvičím si na žíněnce.
Posiluju házím, skáču,
když necvičím, smutkem pláču.
Nechci Spěchat do postele,
v tělocvičně je mi skvěle.
Básničky u Soviček:
Lyže
My jsme dvě sestřičky
na vaše nožičky,
ale nesmíš zapomenout
ani na tyčky.
Jezdíme z kopečka,
nemáme kolečka.
Bruslení
Bruslím bruslím po ledu,
báječně to dovedu...
Písničky u Motýlků:
Pojedeme na lyže,
ale jenom jestliže venku řádně nasněží, o to tu běží.
Meluzína s mrazíkem letěli na rybníkem.
Co je to jen napadlo? Je z něj zrcadlo!
Kombinézy, čepice do sněhové vánice,
padalo nám celou noc, sněhu je už moc.
Písničky u soviček:
Byla jedna kočička
Tři čuníci
My jsem žáci 3.B.
Máš-li radost
Stopy ve sněhu
Povídáme si
Děti si osvojují základy pro otevřený a odpovědný postoj k životnímu prostředí. Seznamují se s proměnami přírody v zimě, učí se mít radost z objevovaného a upevňují si pocit sounáležitosti s živou a neživou přírodou. V rámci tématu pozorujeme zimní přírodu, chování lesních zvířat a ptáků - rozlišujeme jejich stopy, povídáme si o jejich příbytcích. Vyzkoušíme experimenty s přírodními materiály. Pomocí globusu a dětských map se vypravíme až do severských zemí, objevíme zvířata na severním pólu.
Příprava do školy "Motýlci"
cvičení paměti a pozornosti - Kimova hra
přiřazování zvíře + stopa (kopyto-dráp-pařát)
předložky s obydlím zvířátek
sluchové rozlišení stejné/jiné slovo, opakování rytmu
krmení veverky-rozvoj matematických dovedností
hledání souvislostí
Příprava do školy "Sovičky"
rozdíly mezi obrázky
zvířecí sudoku
přiřazení obrázků dle předlohy
kolíčkování - přiřazení správného čísla dle počtu zvířat na obrázku
prostorová orientace - umístění plyšáků dle pokynů
pravolevá orientace
doplnění obrázků dle posloupnosti
geometrické tvary
sluchová diferenciace (rozlišení slov např. buk x luk, řád x řad, perla x berla)
Grafomotorika /M/: jednotažka : tuleň; horní oblouk - kopeček pro králíčka, stopy ptáčka; malování prstem do mouky - oči sovy
Grafomotorika /S/: jednotažky srnka, vlk, veverka, zajíc, myš, uvolňovací cviky, horní oblouk, hledání cest v labyrintu
Tvoříme /M/: lišky a medvídky z papírových tácků; ťupáme houbičkou srnku a zajíce; tučňáky; mapu polární krajiny Arktida
Tvoříme /S/: skládáme kosy z papírů, vyrábíme medvědy a lišky z papírových tácků, sovy sněžné (škrábeme vidličkami barvy), tuleně, stavba iglů z kostek cukru
Pohybové a jiné činnosti: pohybové básničky; překážkové dráhy; koordinační cviky z jógy; hry na lišku, na veverku; poznávání pachů své smečky; zapichujeme špagety do cedníku - ježek; dokument o zvířatech v zimě a jejich krmení; donesení "dobrot" zvířátkům do krmelce
Básničky u Motýlků:
Máma liška slídí v mlází,
liščátko ji doprovází.
Naběhá se dost a dost,
vlaje za ní dlouhý chvost.
Srna kluše chůzí laní,
srneček se ženě za ní.
Poběž k mámě, mazlíčku,
pochutnáš si na mlíčku.
Starý medvěd vzdychá,
že ho v tlamě píchá.
Že ho bolí v zubu díra.
Od bolesti už už zmírá.
A že prosí lištičku,
ať mu půjčí mastičku.
Písničky u Motýlků:
Sedí liška pod dubem,
má píšťalku a buben.
Na píšťalku píská,
a na buben tříská.
Mravenec jde trávou,
hledá cestu pravou.
Raz, dva, tři
a ještě raz, dva, tři.
Jde na vlastní pěst,
nožiček má šest.
Raz, dva, tři
a ještě raz, dva, tři.
Tam, kde roste kopřiva,
našel zátku od piva.
Raz, dva, tři
a ještě raz, dva, tři.
To je teda věc,
volá mravenec.
Raz, dva, tři
a ještě raz, dva, tři.
To bude jásotu v mraveništi,
v zátce se po dešti voda blyští.
Mravenci jdou trávou,
nadšeni tou zprávou.
Raz, dva, tři
a ještě raz, dva, tři.
Mezi kmeny jetele
poskakujou vesele.
Raz, dva, tři
a ještě raz, dva, tři.
Když tam dorazili,
tu vodičku pili.
Raz, dva, tři
a ještě raz, dva, tři.
Měla pivní šmak,
zvýšil se jim tlak.
Raz, dva, tři
a ještě raz, dva, tři.
To bylo jásotu u té zátky,
všichni si zpívali cestou zpátky.
To bylo jásotu u té zátky,
všichni si zpívali cestou zpátky.
Básničky u Soviček
Hajný šlape za zvěří,
nese oběd s večeří.
Pytel píce pro zajíce,
kopu sena pro jelena,
pak zavolá na lesy:
"Pojďte všichni, vemte si!"
Krmítko
Na krmítko přileť ptáčku,
dám ti něco do zobáčku.
Zima jistě dlouhá bude,
sníh už leží téměř všude.
Nemusíš mít obavu,
tady najdeš potravu.
Písničky u Soviček
Když máš radost
MY jsme žáci 3.B
Včelí medvíci
Povídám, povídám pohádku
Povídáme si – charakteristika
Téma je spojené se světem pohádek, pohádkových hrdinů, fantazie a snů.
Seznamujeme se s lidovými tradicemi, pohádky si vyprávíme, posloucháme, rozvíjíme představivost při jejich dramatizaci. Společně s dětmi objevujeme, kde všude se můžeme s pohádkou setkat, jakou pohádkovou postavu máme nejraději. Děti vyjadřují, jak na ně jednotlivé pohádkové postavy působí, jaké mají vlastnosti, říkáme si hádanky a přísloví. Děti se mohou dozvědět, kdo je básník, spisovatel, ilustrátor nebo z čeho se vyrábí papír (kniha).
Příprava do školy:
skládání děje pohádky pomocí obrázků
výslovnost podstatných jmen v množném čísle, zdrobněliny, hledání slov na určená počáteční písmena a opačného významu, homonyma, synonyma
pojmenování nesmyslů
počítání podle hodu kostkou, určování méně/více
třídění a přiřazování podle barev a velikosti
Grafomotorika: obtahování hrnečku, ťupání korkem na linku; jednotažka královské koruny, balonku
Sovičky: trénujeme jednotažky, vlnky, obloučky, spirály
Tvoříme: vystřihujeme a vymalováváme, chystáme výzdobu třídy na karneval
Sovičky: vyrábíme Karkulku s vlkem, Hrneček vař, Večerníčky, Boba a Bobka, masky, balonky a klauny na karneval
Pohybové a jiné činnosti: koordinační cviky z jógy, pohybové hry venku i ve třídě; hledání zvuku, dramatizace pohádek, pořádáme karneval
Básničky u Motýlků:
Princeznička na bále, poztrácela korále.
Její táta, mocný král, Honzíka si zavolal.
Honzíku, máš na mále! Přines nám ty korále!
Honzík běžel za horu, nakopal tam bramborů.
Vysypal je před krále: "Nesu vám ty korále!
Větší už tam neměli, ty už snědli v neděli."
Projdeme se do pohádky za princeznou, za králem,
pak zas půjdem všichni zpátky, dlouho mi tam nebudem.
Princeznička s korálkami, rytíř cválá na koni,
hloupý Honza, Zlatovláska, všechny najdeš v té zemi.
Potkat můžem ježibabu, vílu, čerty, vodníky,
někdy zase loupežníky, jak je ten svět veliký.
Únor měsíc karnevalu,
radosti a smíchu.
K tanci vyzval král i šašek
pohádkovou vílu.
Písničky u Motýlků:
Bude zima, bude mráz, kam se ptáčku, kam schováš?
Schovám se já pod hrudu, tam já zimu přebudu.
Bude zima, bude mráz, kam se ptáčku, kam schováš?
Schovám se do javora, tam bude má komora.
Bude zima bude mráz, kam se ptáčku kam schováš?
Schovám se já do bezu, až přestane vylezu.
Až přestane, vyletím, širý svět rozveselím,
půjde dívka na trávu, zazpívám jí nad hlavú.
Básničky u Soviček: Projdeme se do pohádky...
Písničky u Soviček:
Tam kde v noci jasně svítí světlušky,
tam kde za srdce tě berou berušky,
tak kde vesele se žijou čmeláci,
tam kde brouk si z brouka dělá legraci,
tam nás dneska večer možná čekají,
chodťe po špičkách a potají.
My jsme žáci 3.B.
K čemu mi moje tělo slouží
Povídáme si – charakteristika
Téma děti seznamuje s lidským tělem a zdravím. Začínáme pro děti známými částmi těla (hlava, ruce, nohy, břicho, …), dále přibližujeme dětem význam mozku, srdce a žaludku. Základní pojmenování doplňují podrobnější informace o fungování lidského těla. Seznamujeme děti s prospěšným chováním pro tělo. Děti se učí uvědomit si a vyjádřit svoje nálady a pocity, ale také udržet pozornost a naslouchat druhým, dozvídají se, k čemu slouží naše smysly a co znamená rčení: „Čistota půl zdraví“.
Příprava do školy:
- propojení činnosti s časovou představou (dějová posloupnost)
- obrázek na pozadí
- porovnávání množství a velikosti s části těla
- přiřazení obrázku k jeho stínu
- určování vzájemné polohy předmětů (nahoře, dole, nad, pod,...)
- co k sobě patří: hledání dvojic např. zuby a zubní kartáček
Grafomotorika: obtahování obrázků - hlava, smysly; jednotažka zub, ruka,
M: cílený pohyb: kruh, vodorovná čára
S: cílenaý pohyb:
Tvoříme: oko a pusa z papíru, zoubky ze slaného těsta, malování obličeje, otisk ruky
Pohybové a jiné činnosti:
hry - na sochy, na lepidlo, na bacily; pohybové básničky, cvičení na propojení hemisfér, studování tvarů dlaně a těla; zkoumání předmětů pomocí lupy - kameny, tělo; určování chutí, zvuků a předmětů hmatem; těla kamarádů - obskládání kostkami; navlékání těstovin (střevo), čištění zubů kartáčkem, námětové hry - na lékárnu, doktory, záchranáře, ptáčky v zimě; prohlížení encyklopedie k tématu.
Básničky u Soviček:
Bylo jedno tělo, to dvě nohy mělo.
Každá noha prstů pět, věděl o tom celý svět.
A když budeš chvíli potichu, uslyšíš, jak ve tvém hrudníku,
srdíčko se skrylo, aby ti tam bilo!
Nad srdíčkem ramena, co to ale znamená?
Z ramen nám dvě ruce trčí, na konci se prsty krčí.
A pak ještě velká koule, a v té kouli hned dvě boule.
Je to hlava, co se točí, a ty boule, to jsou oči.
Stále je tam místa dost, aby se tam vešel nos.
A pod nosem zuby v puse, co se smějí v jednom kuse!
Potvrdí vám všichni moudří doktoři,
že smíškové jen málokdy ochoří.
Ten, kdo není mrzout a rád směje se,
každou nemoc z těla smíchem vytřese.
Je to pravda. My už jsme se vysmáli
z chřipky, z rýmy, z neštovic i ze spály.
Tak se smějte! Už ani den bez smíchu!
Někdy nahlas, jindy stačí potichu…
Legrace je nejlepší lék na světě,
pomáhá víc, než vitamin v tabletě!
Básničky u Motýlků:
Leden, leden
přikryl vodu ledem
a kde včera byly louže
tam to dneska pěkně klouže.
Polámal se mraveneček,
ví to celá obora,
o půlnoci zavolali
mravenčího doktora.
Doktor klepe na srdíčko,
potom píše recepis,
třikrát denně prášek cukru,
bude chlapík jako rys.
Dali prášku podle rady,
mraveneček stůně dál,
celý den byl jako v ohni,
celou noc jim proplakal.
Čtyři stáli u postýlky,
pátý těšil: neplakej,
pofoukám ti na bolístku,
do rána ti bude hej.
Pofoukal mu na bolístku,
pohladil ho po čele,
hop a zdravý mraveneček
ráno skáče z postele.
Řezáčky, špičáčky, stoličky,
čistím si, čistím zoubečky.
Čistím je kartáčkem tam a zpět,
aby zubní kaz nespatřil svět.
Písničky u Soviček: Tři čuníci - odkaz: https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/nohavica-jaromir/tri-cunici-24800
Písničky u Motýlků:
Havran kráká,
dobré ráno, jak se daří, kmotro vráno?
Milý kmotře, dobrá zpráva,
raduji se, že jsem zdráva.
Krá, krá, krá.
Bude zima, bude mráz, kam se ptáčku, kam schováš?
Schovám se já pod hrudu, tam já zimu přebudu.
Bude zima, bude mráz, kam se ptáčku, kam schováš?
Schovám se do javora, tam bude má komora.
Bude zima bude mráz, kam se ptáčku kam schováš?
Schovám se já do bezu, až přestane vylezu.
Až přestane, vyletím, širý svět rozveselím,
půjde dívka na trávu, zazpívám jí nad hlavú.