Opakujte s námi
Na dvorečku u babičky
Povídáme si
Toto téma nás zavede nejen k babičce na dvoreček. Seznámí nás s mláďaty, ale také s domácími zvířaty obecně, a jejich užitkem pro člověka. Budeme si opakovat, jak o zvířata pečovat, čím je krmit, kde žijí. Kdo je to farmář, zemědělec? Kde se bere vlna na pletení, vajíčka nebo mléko? Můžeme se dotknout také zemědělství a plodin. Rozlišujeme zvířata podle místa, kde žijí – statek, Zoo, rybník, les apod. Jaké máme domácí mazlíčky. Budujeme u dětí kladný vztah ke všem zvířátkům.
Příprava do školy "Motýlci"
popis co zvířátko umí a jak dělají - slovesa, citoslovce
zdrobněliny ( kuře- kuřátko)
procvičení prostorové orientace (zvířátko za, před , na ...domečku)
zrakové vnímání písmen
rozpoznávání překrývajících se obrázků
zvířecí maminky-mláďátka-hledání dvojic
hledání stínů a počítání zvířátek
Příprava do školy Sovičky
dějová posloupnost
sčítání a odčítání do 5
hledání dvojic obrázků
kolíčkování
bludiště
prostorová orientace
zvuky zvířat
samec - samice - mládě
produkty ze zvířat
Grafomotorika /M/: horní oblouk-kohoutek skáče za zobáním; kruhy kolem žabky
Grafomotorika S: svislé a vodorovné čáry, kruhy, jednotažky ovce a labuť
Tvoříme /M/: kuřátka s jáhel, ovečky z rýžových koleček, žabky z ruliček od toaletního papíru, prasátka, klubíčka pro kočičku
Tvoříme S: slony, myšky, ptáky, labutě, kuřata
Pohybové a jiné činnosti: překážkové dráhy, chůze po laně, pohybová hra na kunu a zajíce, hra s padákem-třídění zvířátek, jógové pozice zvířat, nácvik tanečků na besídku, návštěva dětského hřiště ve Vranově a Lelekovicích, reakce na signál, rytmizace písniček, smyslové vnímání-hledání peříček mezi vršky, nácvik kreslení zvířátek
Básničky u Motýlků:
Pro svou kočičku
udělám mističku,
dobrotu jí přichystám,
dobré mlíčko do ní dám.
Z malinkého semínka, které v zimě spí,
roste, roste rostlinka, když se probudí.
Protáhne se, protřepá, vykukuje do světa.
Povystrčí hlavičku, leze z hlíny ven.
Ukáže se sluníčku: „Přeji dobrý den!“
Písničky u Motýlků:
Pam pam pampelišky
v žlutém kloboučku,
prý si posedaly ráno na loučku.
Nakláněly k sobě žluté hlavinky
Jsou to malé děti
velké maminky.
Andulka konopě močila,
žabka jí do kapsy skočila,
na druhý den močila len,
žabka jí z kapsičky skočila ven, ven, ven,
žabka jí z kapsičky skočila ven.
Já mám koně vraný koně, Travička zelená,
Když jsem husy pásala, Kočka leze dírou
Nacvičujeme básničky a písničky na besídku
Básničky a písničky u Motýlků
Trénujeme básničky, písničky, tančíme tanečky na besídku.
Sluníčko už svítí jarně
Povídáme si
Končí zima a probouzí se jaro. S dětmi si vysvětlujeme a ukazujeme změny, které tento děj v přírodě doprovází. Opakujeme si roční období - typické znaky a upevňujeme orientaci v čase. Rozvíjíme slovní zásobu – Kdo jsou poslové jara? (přílet ptactva, jarní květiny, kočičky, probouzení zvířat a hmyzu po zimě, co se děje na stromech a v trávě, …). Povídáme si o Velikonocích, co tento svátek znamená, jaké se k němu váží tradice. Proč je pro nás jaro a příroda důležité? Podporujeme pozitivní vztahy k ochraně zvířat i přírody.
Příprava do školy "Motýlci"
zrakové rozlišení obrázků v řadě a překrývajících se obrázků
počítání okvětních lístků
hledání rozdílů
hledání souvislostí - jaké obrázky k sobě patří
hledání slov stejného znění, ale různého významu
dějová posloupnost - jak roste květina - pojmy dříve/později
na jakou stranu leze mravenec - procvičení vpravo/vlevo
Příprava do školy Sovičky
jarní sudoku
přiřazení dvojic obrázků k sobě
sluchová diferenciace
dějová posloupnost
skládání obrázků z více částí
nadřazené pojmy
geometrické tvary
dokreslení chybějících částí obrázků
Grafomotorika /M/: opis slova JARO; lepení puntíků na linii (vajíčko); jednotažka sněženka
Grafomotorika S: horní oblouk, vlna, jednotažky
Tvoříme /M/: velikonoční dekorace - malování a zdobení vajíček, zdobení misky na osení; velikonoční přáníčka; malujeme slepičku podle šablony
Tvoříme S: slepičky z balonků, sejeme osení a pozorujeme, jak roste, vyrábíme zajíčka z vajíček, malujeme velikonoční vajíčka, vyrábíme jiné slepičky jako držáčky na vajíčka, velikonoční přání
Pohybové a jiné činnosti: jóga - květinka; cvičení - sluníčko; sněženka - zapichování párátek; nošení vajíček na lžíci; hledání sluníčka (kruhu) hmatem, stavění sluníčka z lega a vršků; semínko - hra s padákem; procvičení dechu
Básničky u Motýlků:
Sluníčko nám vykukuje,
příchod jara oznamuje.
Už tu bude brzo s námi,
začíná to sněženkami.
Přidají se bledulky,
pro kluky a pro holky.
Pojďte, vyrazíme ven,
přivítat tu jarní den!
Všechno co roste ze země,
chutná a voní příjemně.
Sluníčko s deštěm den co den,
vytahuje rostlinky ze země ven.
Děkujem ti sluníčko,
žes uzrálo zrníčko.
Děkujem ti země milá,
žes to zrnko v sobě skryla.
Dobrou chuť !
Písničky u Motýlků:
Hřej sluníčko, hřej,
hory, doly krej.
Povyskoč si výše,
na té naší střeše,
kolo udělej, kolo udělej.
Vozilo se na jaře, tralalalalá,
slunce v zlatém kočáře, tralalalalá,
tralá, tralá, tralalalalá.
Kampak jedeš, sluníčko?Tralalalalá,
za tři hory, Ančičko, tralalalalá,
tralá, tralá, tralalalalá.
Přivezu ti zlatý klíč, tralalalalá,
jmenuje se petrklíč, tralalalalá,
tralá, tralá, tralalalalá.
Básničky a písničky u Soviček
(trénujeme na besídku, nechte se překvapit :-))
Pojď si s námi zacvičit
Povídáme si
Co znamená „sportovat“? Sportuješ?
Znáš nějakého sportovce?
Jaký sport se ti líbí?
Toto téma nám přibližuje svět sportu, cvičení, vybavení na sport, ochranných pomůcek a soutěží (Mistrovství světa, Olympiáda, Paralympiáda, …). Seznamujeme se se sportovci, s pohybem, s různými druhy sportů a možnostmi, kde je provozovat (stadion, plavecký bazén, sjezdovka, … - sporty zimní, letní x celosezónní). Zdokonalujeme vlastní pohybové dovednosti a koordinaci. V tomto tématu vedeme děti k pohybu, ke zdravým životním návykům. Ukazujeme si sportovní náčiní, určujeme pořadí, cvičíme orientaci. Poznáváme své silné i slabé stránky, učíme se toleranci, odvaze, fair play, překonávat prohru či neúspěch.
Příprava do školy "Motýlci"
počítání bruslí, spojení s číslem (počtem teček)
přiřazování sportovních pomůcek ke sportu, počítání (spojení s čísly), procvičení pravé a levé strany
zrakové vnímání - stíny sportů, přiřazení
sluchové rozlišení krátké/ dlouhé slabiky a rytmu + zopakování
Příprava do školy S:
skládání slov dle předlohy
hledání obrázků s počáteční hláskou B, S, H
přiřazení obrázků které patří k lyžím
popis obrázků (předložky), první poslední
kartičky se zimní oblečením - poznání, co je na obrázcích
barevné kolíčky (skládání dle předlohy)
Grafomotorika /M/: obtažení různých tvarů linie, jednotažka horní oblouk, obtažení stopy lyžaře - obě ruce
Grafomotorika S: jednotažka páv, zuby, horní oblouk, svislá čára
Tvoříme /M/: čepice-vystřižení, vymalování; sáňky-vystřižení a ťupání houbičkou; přivoláváme jaro výrobou sněženek-skládání z papíru, malování štětcem; váza s kočičkami-malování kuličkou, stříhání, lepení, kuličky z vaty; omotávání vrbových proutků
Tvoříme S: sněženky (skládání papíru, dokreslení), kuře (nafouknutí balonku a polepení novinami), velikonoční přáníčka
Pohybové a jiné činnosti: skoky snožmo, běh, chůze po hmatovém chodníčku a obrácené lavičce, trefování hokejkou a míčem do branky, trefování míčků do zavěšeného kruhu, házení míčem do basketbalového koše, kopaná, chůze na lyžích, zlatá brána, pohybové aktivity v tělocvičně ZŠ, pohybové hry s padákem, obchod se sportovními potřebami-námětová hra
Básničky u Motýlků:
Bruslím, bruslím po ledu,
báječně to dovedu,
nesmím spadnout ani jednou,
pojďte bruslit všichni se mnou.
Hvězdu, svíčku, kotrmelce,
zacvičím si na žíněnce.
Posiluju házím, skáču,
když necvičím, smutkem pláču.
Nechci Spěchat do postele,
v tělocvičně je mi skvěle.
Básničky u Soviček:
Lyže
My jsme dvě sestřičky
na vaše nožičky,
ale nesmíš zapomenout
ani na tyčky.
Jezdíme z kopečka,
nemáme kolečka.
Bruslení
Bruslím bruslím po ledu,
báječně to dovedu...
Písničky u Motýlků:
Pojedeme na lyže,
ale jenom jestliže venku řádně nasněží, o to tu běží.
Meluzína s mrazíkem letěli na rybníkem.
Co je to jen napadlo? Je z něj zrcadlo!
Kombinézy, čepice do sněhové vánice,
padalo nám celou noc, sněhu je už moc.
Písničky u soviček:
Byla jedna kočička
Tři čuníci
My jsem žáci 3.B.
Máš-li radost
Stopy ve sněhu
Povídáme si
Děti si osvojují základy pro otevřený a odpovědný postoj k životnímu prostředí. Seznamují se s proměnami přírody v zimě, učí se mít radost z objevovaného a upevňují si pocit sounáležitosti s živou a neživou přírodou. V rámci tématu pozorujeme zimní přírodu, chování lesních zvířat a ptáků - rozlišujeme jejich stopy, povídáme si o jejich příbytcích. Vyzkoušíme experimenty s přírodními materiály. Pomocí globusu a dětských map se vypravíme až do severských zemí, objevíme zvířata na severním pólu.
Příprava do školy "Motýlci"
cvičení paměti a pozornosti - Kimova hra
přiřazování zvíře + stopa (kopyto-dráp-pařát)
předložky s obydlím zvířátek
sluchové rozlišení stejné/jiné slovo, opakování rytmu
krmení veverky-rozvoj matematických dovedností
hledání souvislostí
Příprava do školy "Sovičky"
rozdíly mezi obrázky
zvířecí sudoku
přiřazení obrázků dle předlohy
kolíčkování - přiřazení správného čísla dle počtu zvířat na obrázku
prostorová orientace - umístění plyšáků dle pokynů
pravolevá orientace
doplnění obrázků dle posloupnosti
geometrické tvary
sluchová diferenciace (rozlišení slov např. buk x luk, řád x řad, perla x berla)
Grafomotorika /M/: jednotažka : tuleň; horní oblouk - kopeček pro králíčka, stopy ptáčka; malování prstem do mouky - oči sovy
Grafomotorika /S/: jednotažky srnka, vlk, veverka, zajíc, myš, uvolňovací cviky, horní oblouk, hledání cest v labyrintu
Tvoříme /M/: lišky a medvídky z papírových tácků; ťupáme houbičkou srnku a zajíce; tučňáky; mapu polární krajiny Arktida
Tvoříme /S/: skládáme kosy z papírů, vyrábíme medvědy a lišky z papírových tácků, sovy sněžné (škrábeme vidličkami barvy), tuleně, stavba iglů z kostek cukru
Pohybové a jiné činnosti: pohybové básničky; překážkové dráhy; koordinační cviky z jógy; hry na lišku, na veverku; poznávání pachů své smečky; zapichujeme špagety do cedníku - ježek; dokument o zvířatech v zimě a jejich krmení; donesení "dobrot" zvířátkům do krmelce
Básničky u Motýlků:
Máma liška slídí v mlází,
liščátko ji doprovází.
Naběhá se dost a dost,
vlaje za ní dlouhý chvost.
Srna kluše chůzí laní,
srneček se ženě za ní.
Poběž k mámě, mazlíčku,
pochutnáš si na mlíčku.
Starý medvěd vzdychá,
že ho v tlamě píchá.
Že ho bolí v zubu díra.
Od bolesti už už zmírá.
A že prosí lištičku,
ať mu půjčí mastičku.
Písničky u Motýlků:
Sedí liška pod dubem,
má píšťalku a buben.
Na píšťalku píská,
a na buben tříská.
Mravenec jde trávou,
hledá cestu pravou.
Raz, dva, tři
a ještě raz, dva, tři.
Jde na vlastní pěst,
nožiček má šest.
Raz, dva, tři
a ještě raz, dva, tři.
Tam, kde roste kopřiva,
našel zátku od piva.
Raz, dva, tři
a ještě raz, dva, tři.
To je teda věc,
volá mravenec.
Raz, dva, tři
a ještě raz, dva, tři.
To bude jásotu v mraveništi,
v zátce se po dešti voda blyští.
Mravenci jdou trávou,
nadšeni tou zprávou.
Raz, dva, tři
a ještě raz, dva, tři.
Mezi kmeny jetele
poskakujou vesele.
Raz, dva, tři
a ještě raz, dva, tři.
Když tam dorazili,
tu vodičku pili.
Raz, dva, tři
a ještě raz, dva, tři.
Měla pivní šmak,
zvýšil se jim tlak.
Raz, dva, tři
a ještě raz, dva, tři.
To bylo jásotu u té zátky,
všichni si zpívali cestou zpátky.
To bylo jásotu u té zátky,
všichni si zpívali cestou zpátky.
Básničky u Soviček
Hajný šlape za zvěří,
nese oběd s večeří.
Pytel píce pro zajíce,
kopu sena pro jelena,
pak zavolá na lesy:
"Pojďte všichni, vemte si!"
Krmítko
Na krmítko přileť ptáčku,
dám ti něco do zobáčku.
Zima jistě dlouhá bude,
sníh už leží téměř všude.
Nemusíš mít obavu,
tady najdeš potravu.
Písničky u Soviček
Když máš radost
MY jsme žáci 3.B
Včelí medvíci
Povídám, povídám pohádku
Povídáme si – charakteristika
Téma je spojené se světem pohádek, pohádkových hrdinů, fantazie a snů.
Seznamujeme se s lidovými tradicemi, pohádky si vyprávíme, posloucháme, rozvíjíme představivost při jejich dramatizaci. Společně s dětmi objevujeme, kde všude se můžeme s pohádkou setkat, jakou pohádkovou postavu máme nejraději. Děti vyjadřují, jak na ně jednotlivé pohádkové postavy působí, jaké mají vlastnosti, říkáme si hádanky a přísloví. Děti se mohou dozvědět, kdo je básník, spisovatel, ilustrátor nebo z čeho se vyrábí papír (kniha).
Příprava do školy:
skládání děje pohádky pomocí obrázků
výslovnost podstatných jmen v množném čísle, zdrobněliny, hledání slov na určená počáteční písmena a opačného významu, homonyma, synonyma
pojmenování nesmyslů
počítání podle hodu kostkou, určování méně/více
třídění a přiřazování podle barev a velikosti
Grafomotorika: obtahování hrnečku, ťupání korkem na linku; jednotažka královské koruny, balonku
Sovičky: trénujeme jednotažky, vlnky, obloučky, spirály
Tvoříme: vystřihujeme a vymalováváme, chystáme výzdobu třídy na karneval
Sovičky: vyrábíme Karkulku s vlkem, Hrneček vař, Večerníčky, Boba a Bobka, masky, balonky a klauny na karneval
Pohybové a jiné činnosti: koordinační cviky z jógy, pohybové hry venku i ve třídě; hledání zvuku, dramatizace pohádek, pořádáme karneval
Básničky u Motýlků:
Princeznička na bále, poztrácela korále.
Její táta, mocný král, Honzíka si zavolal.
Honzíku, máš na mále! Přines nám ty korále!
Honzík běžel za horu, nakopal tam bramborů.
Vysypal je před krále: "Nesu vám ty korále!
Větší už tam neměli, ty už snědli v neděli."
Projdeme se do pohádky za princeznou, za králem,
pak zas půjdem všichni zpátky, dlouho mi tam nebudem.
Princeznička s korálkami, rytíř cválá na koni,
hloupý Honza, Zlatovláska, všechny najdeš v té zemi.
Potkat můžem ježibabu, vílu, čerty, vodníky,
někdy zase loupežníky, jak je ten svět veliký.
Únor měsíc karnevalu,
radosti a smíchu.
K tanci vyzval král i šašek
pohádkovou vílu.
Písničky u Motýlků:
Bude zima, bude mráz, kam se ptáčku, kam schováš?
Schovám se já pod hrudu, tam já zimu přebudu.
Bude zima, bude mráz, kam se ptáčku, kam schováš?
Schovám se do javora, tam bude má komora.
Bude zima bude mráz, kam se ptáčku kam schováš?
Schovám se já do bezu, až přestane vylezu.
Až přestane, vyletím, širý svět rozveselím,
půjde dívka na trávu, zazpívám jí nad hlavú.
Básničky u Soviček: Projdeme se do pohádky...
Písničky u Soviček:
Tam kde v noci jasně svítí světlušky,
tam kde za srdce tě berou berušky,
tak kde vesele se žijou čmeláci,
tam kde brouk si z brouka dělá legraci,
tam nás dneska večer možná čekají,
chodťe po špičkách a potají.
My jsme žáci 3.B.
K čemu mi moje tělo slouží
Povídáme si – charakteristika
Téma děti seznamuje s lidským tělem a zdravím. Začínáme pro děti známými částmi těla (hlava, ruce, nohy, břicho, …), dále přibližujeme dětem význam mozku, srdce a žaludku. Základní pojmenování doplňují podrobnější informace o fungování lidského těla. Seznamujeme děti s prospěšným chováním pro tělo. Děti se učí uvědomit si a vyjádřit svoje nálady a pocity, ale také udržet pozornost a naslouchat druhým, dozvídají se, k čemu slouží naše smysly a co znamená rčení: „Čistota půl zdraví“.
Příprava do školy:
- propojení činnosti s časovou představou (dějová posloupnost)
- obrázek na pozadí
- porovnávání množství a velikosti s části těla
- přiřazení obrázku k jeho stínu
- určování vzájemné polohy předmětů (nahoře, dole, nad, pod,...)
- co k sobě patří: hledání dvojic např. zuby a zubní kartáček
Grafomotorika: obtahování obrázků - hlava, smysly; jednotažka zub, ruka,
M: cílený pohyb: kruh, vodorovná čára
S: cílenaý pohyb:
Tvoříme: oko a pusa z papíru, zoubky ze slaného těsta, malování obličeje, otisk ruky
Pohybové a jiné činnosti:
hry - na sochy, na lepidlo, na bacily; pohybové básničky, cvičení na propojení hemisfér, studování tvarů dlaně a těla; zkoumání předmětů pomocí lupy - kameny, tělo; určování chutí, zvuků a předmětů hmatem; těla kamarádů - obskládání kostkami; navlékání těstovin (střevo), čištění zubů kartáčkem, námětové hry - na lékárnu, doktory, záchranáře, ptáčky v zimě; prohlížení encyklopedie k tématu.
Básničky u Soviček:
Bylo jedno tělo, to dvě nohy mělo.
Každá noha prstů pět, věděl o tom celý svět.
A když budeš chvíli potichu, uslyšíš, jak ve tvém hrudníku,
srdíčko se skrylo, aby ti tam bilo!
Nad srdíčkem ramena, co to ale znamená?
Z ramen nám dvě ruce trčí, na konci se prsty krčí.
A pak ještě velká koule, a v té kouli hned dvě boule.
Je to hlava, co se točí, a ty boule, to jsou oči.
Stále je tam místa dost, aby se tam vešel nos.
A pod nosem zuby v puse, co se smějí v jednom kuse!
Potvrdí vám všichni moudří doktoři,
že smíškové jen málokdy ochoří.
Ten, kdo není mrzout a rád směje se,
každou nemoc z těla smíchem vytřese.
Je to pravda. My už jsme se vysmáli
z chřipky, z rýmy, z neštovic i ze spály.
Tak se smějte! Už ani den bez smíchu!
Někdy nahlas, jindy stačí potichu…
Legrace je nejlepší lék na světě,
pomáhá víc, než vitamin v tabletě!
Básničky u Motýlků:
Leden, leden
přikryl vodu ledem
a kde včera byly louže
tam to dneska pěkně klouže.
Polámal se mraveneček,
ví to celá obora,
o půlnoci zavolali
mravenčího doktora.
Doktor klepe na srdíčko,
potom píše recepis,
třikrát denně prášek cukru,
bude chlapík jako rys.
Dali prášku podle rady,
mraveneček stůně dál,
celý den byl jako v ohni,
celou noc jim proplakal.
Čtyři stáli u postýlky,
pátý těšil: neplakej,
pofoukám ti na bolístku,
do rána ti bude hej.
Pofoukal mu na bolístku,
pohladil ho po čele,
hop a zdravý mraveneček
ráno skáče z postele.
Řezáčky, špičáčky, stoličky,
čistím si, čistím zoubečky.
Čistím je kartáčkem tam a zpět,
aby zubní kaz nespatřil svět.
Písničky u Soviček: Tři čuníci - odkaz: https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/nohavica-jaromir/tri-cunici-24800
Písničky u Motýlků:
Havran kráká,
dobré ráno, jak se daří, kmotro vráno?
Milý kmotře, dobrá zpráva,
raduji se, že jsem zdráva.
Krá, krá, krá.
Bude zima, bude mráz, kam se ptáčku, kam schováš?
Schovám se já pod hrudu, tam já zimu přebudu.
Bude zima, bude mráz, kam se ptáčku, kam schováš?
Schovám se do javora, tam bude má komora.
Bude zima bude mráz, kam se ptáčku kam schováš?
Schovám se já do bezu, až přestane vylezu.
Až přestane, vyletím, širý svět rozveselím,
půjde dívka na trávu, zazpívám jí nad hlavú.