Opakujte si s námi

LISTOPAD 2018
Předškolní třída:   týden s dopravní výchovou   (5. - 9. 11. 2018)

třída MŠ 
téma:  "Na Svatého Martina, kouřívá se z komína"
Charakteristika:
Vnímání změn počasí v souvislosti se změnou ročního období, charakterizování změn v přírodě vlivem počasí, přiblížit dětem lidovou pranostiku, seznámit se s některými zásadami ochrany životního prostředí.
Činnosti :
- stavba domečků, stavění stáje pro koně, stavba komínů (porovnávání, užívání pojmů nízký vyšší nejvyšší, počet kostek), 
– modelování podkoviček z modelíny, z alobalu a z hlíny,
 – zavazování uzlíků na velkou hlavu koně (hříva) – společná práce. „Proč se ten kůň tolik směje, proč se tolik řehtá? Markétka ho pastelkami za ušima lechtá!“,
- dlabání dýně, příprava lucerniček na pondělí / akce s rodiči 12. 11. 2018.
 Pohybové hry: Překážková dráha – Martin s pláštěm překonává překážky.
● Napodobování způsobu pohybu koně - krok, klus, cval, trysk.
● Koňský běh podle rytmu hry na ozvučná dřívka.
● Na koníky: děti chodí po elipse za zvuku klapotu kopyt (dřívka), když se klapot změní na zvonění rolniček – cválají (hra zaměřená na rozvoj hrubé motoriky a pozornosti). 
● Pohyb ve dvojicích, jedno dítě je vozataj, druhé kůň, s rukama za zády nebo švihadlem.
● Jednoho dne svatý Martin (po poli, okolo školky, v hlubokém lese..) běžel, povězte mi milé děti, co tam všechno viděl? Jako motivace ke cvikům. 
Hry s padákem – zima je, zima je, zimou se třesu, dejte mi peřinu, já pod ní vlezu. 
● Hra: obměna na peška: Martin na bílém koni s metelicí se honí. Pospíchá, utíká, zimu tady zanechá.
Povídáme si, rozvíjíme.....
Legenda o svatém Martinovi ● Zvyky a zvyklosti, pranostiky ● Hádanky. 
● Martinův plášť (hra)- obměna na mlhu – zakrejeme dítě pláštěm, ostatní hádají kdo je zakrytý. „Na svatého Martina, kouřívá se z komína. Zima je, zima je, koho nám plášť ukryje? ● Grafomotorika – lucerničky (kruh), skoky koně (horní oblouk), kouření z komína (smičky) ● Pracovní listy – bludiště, figura x pozadí – hledej podkovičky v mlze, počet podkov. 
● HV – Už Martin na bílem koni? Začínáme se připravovat na vánoční vystoupení.
● Gymnastika mluvidel – frkání koně, klapání kopyt. 
● Činnosti motivované písmenkem M?
● Kde slyšíš koně – zavázané oči, mají ukázat směr, odkud jde zvuk. Poslech různých zvuků.
● Jakého koně měl sv. Martin? Jaké jiné barvy můžou mít koně? Kolik mají nohou, uší, očí? Čím se kůň živí? K čemu nám koně slouží? Co má kůň na kopytech? Jak se jmenuje řemeslník, který ková koně? 



ŘÍJEN 2018

téma:  Zdravé mlsání, nemoci zahání od 15. 10. 2018

Charakteristika:

Téma seznamuje děti o důležitosti zdraví. Co zdraví vůbec znamená, co děláme, abychom byli zdraví. Učíme se, co nám prospívá i škodí. Budeme si povídat o výživě, o důležitosti cvičení, otužování a pohybu. Jak správně máme pečovat o naše tělo a jak můžeme předcházet nemocem. Proč chodíme k lékaři na prohlídky. Dozvíme se, jak a nač používáme naše smysly a k čemu je můžeme využít. S projektem „ Zdravé 5“ se budeme učit rozlišovat zdravé a méně zdravé potraviny.

činnosti:


* třídění potravin podle společných charakteristických znaků (co jsou mléčné výrobky, ovoce, zelenina, cereálie, maso, tuky, sladkosti)
* zkoumáme a poznáváme barvu, chuť, vůni a tvar ovoce a zeleniny, úloha umývání ovoce a zeleniny, kde jsou pecky ? slovní zásoba: co se musí nejdříve uvařit a potom sníst, co se loupe, krájí, strouhá apod.
* stříhání potravin z letáku /co je pro zoubky dobré , jak pečujeme o zuby
* písnička - Měla babka (počítání), O řípě, Pan doktor Janoušek, To je zlaté posvícení
* grafomotorika: svislé a vodorovné čáry – košík na ovoce, správně držet tužku, horní a dolní oblouk

· chůze a běh podle bubínku, motivační cvičení podle říkadel, cviky z jógy
· nácvik chůze ve dvojicích, v zástupu
· pohybová hra: „Na ježka“
· taneček: Cibulenka, Šla Nanynka do zelí, Houby (mazurka)
· seznámení s pojmy – více, méně ( např. čeho mám více jablíček nebo hrušek)
· porovnávání velikosti, skládání v celek, půlené obrázky
· dramatizace pohádek k tématu, experimenty se zeleninou, s ovocem….

Další činnosti:

učíme se uklízet hračky na svá místa, učíme se reagovat na smluvený signál 
učíme se ukládat si své věci do své přihrádky, na židličku
seznamujeme se s pravidly soužití ve třídě a snažíme se je dodržovat
námětová hra „Na kuchařky, na prodavače, na farmáře“ 
vycházka do okolí školky,

Pohybová hra: „Na ježka“

Tiše děti ježek spí, ať ho nikdo nevzbudí.
Já mám doma ovci, mohu chodit jak chci.
Já mám doma berana, mohu dupat do rána. Ježku, vstávej!

Procvičování hlásky Š:
Volá myška šedou myš: „Kyš, kyš, ty mě nechytíš.“
„Ale chytnu, to si piš, já jsem totiž hbitá myš.“

Básničky 
třídy MŠ:

Ovoce a zelenina,

to je zdraví, to je síla.

Kdo jí mrkev, ředkvičky.

bude zdravý celičký.

 

Ovoce rádi máme,

vitamíny v něm dostáváme,

cvičení nás baví

a jsme pořád zdraví.






Básničky a písničky třídy MŠ 242
písničky

Pod naším okýnkem
rostou tam dvě růže.
Pod naším okýnkem, roste tam štěp.
Jsou na něm jablíčka, trhá je Ančička.

Jsou dobrá, jsou sladká, jsou jako med.
Jsou na něm jablíčka, trhá je Ančička.
Jsou dobrá, jsou sladká, jsou jako med.

Houbař

Hádaly se houby, hádaly se v lese,
kterou z nich si houbař v košíku odnese.
A už kráčí lesem houbař kudrnatý,
nevzal ani jednu. Byly jedovatý.

Jabloň

Stojí jabloň zelená, má jablíčka červená, červená voňavá, v listí schovaná.

Chodí kolem Anička, hledá zralá jablíčka, vyskočí, poskočí, utrhne to nejhezčí.

Třeseme je do trávy, jablíčka se kutálí, hledáme, hledáme, jablíčka si sbíráme.

Dokola, dokola jablíčka už dozrála, dokola,dokola, tralalalala.

básničky

BEDLA (Florian) Stojí, stojí bedla, ráda by si sedla.

A vzala si pletení, noha už jí dřevění.

Nedočkavá jablíčka

 Dvě jablíčka zelená houpala se na větvi,

fňukala, kňourala, kdy už budem červená? Sluníčko je pohladilo, 

řeklo, to chce čas. Pěkně zrajte, nekňourajte, nemám jenom vás.



Třesu, třesu stromem, za tím naším domem.
Třesu, třesu švestky, spadněte mi všecky.
Ta první je na koláček, na kulatý tvaroháček.
Ta druhá je do knedlíku, dáme si jí do rendlíku.
A ta třetí k tomu, tu si nesu domů.