Opakujte si s námi

Leden 2020


TÉMA: Silný jako strom

CharakteristikaTéma se zaměřuje na různé druhy pohybu a sportů. S dětmi si ukážeme různé druhy sportů (zimní, letní x celosezónní), sportovní vybavení, sportoviště. Vedeme děti k pohybu, rozvoji pohybových dovedností, obratnosti, překonání strachu, ke zkoušení nových věcí a k radosti z pohybu. Vysvětlíme si co je Olympiáda, Paralympiáda, zjistíme, jaké sportovce známe.

CÍLE:

·         správně pojmenovat znaky zimy

·         uvědomit si rizika při jednotlivých sportech – učit děti dbát na bezpečnost

·         pozorovat experiment se sněhem a ledem – necháme roztát sníh v misce

·         seznámit se s typickými zimními sporty a hrami v zimě – koulování, bobování, lyžování, sáňkování, bruslení atd.

·         seznámení s jednotlivými olympijskými sporty

·         uvědomit si rizika při sportech, respektovat je a předcházet jim

·         rozvíjet fyzické dovednosti pomocí činností s námětem sportů

·         rozvíjet jemnou i hrubou motoriku při pohybových činnostech s námětem jednotlivých zimních sportů

 

ČINNOSTI K TÉMATU:

1.      Básně, písně, příběhy

Zimní hry - Na rybníce zmrzla voda, to však není žádná škoda, můžeme tam hokej hrát a bruslení trénovat. Začít musíme však hned, než nám zas roztaje led.

Brusle -  Bruslím, bruslím po ledu, báječně to dovedu, nesmím spadnout ani jednou, pojďte všichni bruslit se mnou.

2. Písně:  Zima,  Písnička o Meluzíně,

3. další činnosti:

·         KK – povídání o sportu, jaké znám sporty, co dělám za sport, co to jsou olympijské hry
- kolektivní sport, co je to kolektiv (musíme si pomáhat), jaké kolektivní sporty známe
- co se může stát při sportu, bezpečnost, jak se zachovat, když se někdo zraní
·         Jaký jsem sportovec? Rozvoj neverbální komunikace, pantomimické vyjádření – jedno dítě předvádí, ostatní hádají
·         Experiment – tání sněhu v misce
·         Přiřazování obrázků – najdi stejné rukavice
·         Modelování z plastelíny – sněhulák
·         Hmatová hra - ,,Tajemný zimní košík“ děti poznávají po hmatu různé druhy věcí – čepice, šála, rukavice, vločka (znaky zimy)
· Vločky – posuzování vloček, která je menší a větší, sestavování vloček od nejmenší po největší
· Příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů (hrozících při hrách, pohybových činnostech)
· Poznávání možností vlastního těla – zkoušíme napodobovat sporty (lyžujeme, běháme, zkoušíme slalom mezi kuželkami, skáčeme do dálky, chodíme po zvýšené ploše, shazujeme míčem kelímky, sportujeme venku)
· Hledáme sportovce v novinách, sledujeme aktuální dění v oblasti sportu
(mistrovství, biatlon, ….)
· Učíme se pořadí – kdo je první, druhý, třetí (stupínek vítězů, medaile), využíváme soutěže
· Grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel, písmen
· Hry a činnosti zaměřené k poznávání a rozlišování zvuků, užívání gest, porozumění symbolům
· Poznávat číslice a písmena – soutěže, týmy, zaznamenat skóre
· Cvičení v projevování citů (zvláště kladných), v sebekontrole a v sebeovládání (zvláště záporných emocí, např. hněvu, zlosti, úzkosti)
· Zrakové vnímání – pracovní listy, pozorování obrázků,
· Děti zkouší zorganizovat hru, hrát si na sportovce
· Aktivity přibližující dítěti pravidla vzájemného styku (zdvořilost, ohleduplnost, tolerance, spolupráce) a mravní hodnoty (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost


 TÉMA:Stopy ve sněhu

 Charakteristika: Děti si osvojí základy pro otevřený a odpovědný postoj k životnímu prostředí. Seznámí se s proměnami přírody v zimě. Naučí se mít radost z objevovaného. Upevní si pocit sounáležitosti s živou a neživou přírodou. Budou poznávat vlastnosti sněhu, stopy živočichů a experimentovat s přírodními materiály. V rámci tématu se mohou podívat do severních zemích, na severní pól.

„V zemích, kde je věčný sníh, tam zní pořád jenom smích. 

Lední méďa v kožichu, nevydrží potichu...!

·         zaměřujeme se na pozorování zimní přírody - lesní zvířata a ptáci v zimě,

·         rozlišení podle stop a příbytků, co všechno potřebují živočichové v tomto období,

·         poznávání lidí a zvířat ze Severního pólu,

·         práce s encyklopediemi, glóbusem a dětskou mapou,

- tablet v předškolní třídě: krmení zvířat v zimě, ptáků, výroba krmítek a krmení, hádanky o zvířatech, zvuky zvířat


      Další činnosti:

·         konkrétní operace s materiálem (třídění, přiřazování, uspořádání, odhad, porovnávání apod.) - rozlišujeme zvířata podle povrchu kůže / srst, peří, šupiny

·         uplatnit spontánní hry, volné hry a experimenty s materiálem a předměty / hra na zmrzlou kru, hra na Mrazíky, experimenty se sněhem a ledem,

·         nabízet smyslové hry, nejrůznější činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu a vnímání, zrakové a sluchové paměti, koncentrace pozornosti apod./ vnímání rozdílů mezi sněhuláky, hledání stop, přiřazování stop ke zvířatům, vytleskávání, porovnávání velikosti / výška zvířat a váha, uplatnit hračky ve školce, zapínání knoflíků,

·         činnosti zaměřené na vytváření (chápání) pojmů a osvojování poznatků (vysvětlování, objasňování, odpovědi na otázky, práce s knihou, s obrazovým materiálem, s médii apod.)  / práce s knihou o zvířatech, encyklopedie, pexetria lesní zvířata, pexesa, educa - spojování tvarů, barev a předmětů, 

Ø  názvosloví lesních zvířat a zvířat ze Severního pólu; kdo se stará o zvířátka v lese, jak můžeme sami pomoci, co se dává do krmelce, do krmítka,

Ø  pojmenování jednotlivých druhů ptáčků při pobytu venku – vrabec, sýkorka, vrána, havran; zimní spánek zvířat, rozlišení zvířat podle stop,

 výtváříme: lední medvěd, liška, ptáčci na krmitku, zimní šálek čaje

 

1.            Básně, písně, příběhy


1, Eskymáci, to jsou máci,  ti nemají žádnou práci,

sundají si holínky, dávají si pusinky.

Písničky: Zima, Fouká, Bude zima, bude mráz, logopedické písničky, Kalamajka


Prosinec 2019



Básničky a koledy na vystoupení 

    Zpíváme:    

Červená, zlatá, zelená


Červená, zlatá, zelená, co to asi znamená?
Na světelné křižovatce stojí zajíc v kožíšku,
tlapkou kličku postrkuje, tři světýlka rozsvěcuje.

R:Červená, zlatá, zelená, co to asi znamená? Vánoce to znamená.

Červená je pro jablíčka, zlatá svítí ořechům,
zelená jen jednou v roce rozsvítí se pro Vánoce.

R:Červená, zlatá, zelená, co to asi znamená. Vánoce to znamená.


 Zajíc běží k háji

    

Zajíc běží k háji,chytejte ho páni.

Já ho chytat nebudu, zmeškala bych koledu.

Koleda je božská, šup do kapsy houska.

Ať je tvrdá nebo měkká, však ona se schroustá.

Koledníci malí, rádi bychom brali,
koledičku na ručičku, kdybyste nám dali.
Když nám nic nedáte, však vy uhlídáte,
Andílek
všechny hrnce rozbijeme, co v polici máte.

Říkáme:

Ježíšek
Narodil se Ježíšek,
koupíme mu kožíšek,
pěkně nový, chlupatý,
aby ho měl na paty

Kapříci

V jedné rybí zátoce kapři slaví Vánoce.

Stromek mají z vodních řas, tam co je ta velká hráz.

Pod stromkem jsou balíčky pro kapry i kapřičky.

Mají dárky? Aby ne! Jako v každé rodině.

Kapr dá své kapřici z nových šupin čepici.

Kapřice má pro tátu lesklou rybí kravatu.

A kapříkům na ploutvičky dají teplé rukavičky.

Všichni kolem stromečku radují se z dárečků.

Andílek
Na bílém obláčku andílek maličký,
prstíčky rozsvítí sněhové hvězdičky.
Jednu nám posílá i s přáním od srdce,
ať s láskou prožijem letošní Vánoce.

Vánoční  stromeček

Vánoční stromeček v pokoji stojí,

děti ho po roce strojí.

Nahoru hvězdičku, doprostřed andílka,

dolů jen maličko.

tam bude nadílka.

Vločka 

Padá vločka za vločkou,

tma už voní vánočkou,

za kamny si kočka hoví,

tma už voní po cukroví.






Jede Martin na koníčku,
slyšíš cinkat podkovičku,
Podkovičky pěkně zvoní,
na nebi se vločky honí,
Pole, louky budou bílé,
do Vánoc je jenom chvíle.



Andělské čarování

Anděl seděl na obláčku,                      

čáry, máry čaroval,                            

vyčaroval Mikuláše,                             

moc se z toho radoval.                        

 

Pozor na to, milé děti,                        

čarování není žert,                              

něco se mu nepovedlo,                        

a tak přibyl ještě čert.                        

 

Mikuláš, čert a anděl

Mikuláš už zvoní, cinká,                  

nakukuje do okýnka.                         

Ten, kdo zlobil, teď strach má,          

že ho máma čertu dá.                        

 

A přece děti někdo hlídá,                   

je tu anděl, ten se dívá.

 

Čerti se ho proto bojí,                  

všechny děti vysvobodí.                  

Mikuláš Vám dárek dá,                    

možná jeden, možná dva.               



téma:  "Na Svatého Martina, kouřívá se z komína"
Charakteristika:
Vnímání změn počasí v souvislosti se změnou ročního období, charakterizování změn v přírodě vlivem počasí, přiblížit dětem lidovou pranostiku, seznámit se s některými zásadami ochrany životního prostředí.
Činnosti :
- stavba domečků, stavění stáje pro koně, stavba komínů (porovnávání, užívání pojmů nízký vyšší nejvyšší, počet kostek), 
– modelování podkoviček z modelíny, z alobalu a z hlíny,
 – zavazování uzlíků na velkou hlavu koně (hříva) – společná práce. „Proč se ten kůň tolik směje, proč se tolik řehtá? Markétka ho pastelkami za ušima lechtá!“,
-  příprava lucerniček na pondělí / akce s rodiči 11. 11. 2019,
 Pohybové hry: Překážková dráha – Martin s pláštěm překonává překážky.
● Napodobování způsobu pohybu koně - krok, klus, cval, trysk.
● Koňský běh podle rytmu hry na ozvučná dřívka.
● Na koníky: děti chodí po elipse za zvuku klapotu kopyt (dřívka), když se klapot změní na zvonění rolniček – cválají (hra zaměřená na rozvoj hrubé motoriky a pozornosti). 
● Pohyb ve dvojicích, jedno dítě je vozataj, druhé kůň, s rukama za zády nebo švihadlem.
● Jednoho dne svatý Martin (po poli, okolo školky, v hlubokém lese..) běžel, povězte mi milé děti, co tam všechno viděl? Jako motivace ke cvikům. 
● Hry s padákem – zima je, zima je, zimou se třesu, dejte mi peřinu, já pod ní vlezu. 
● Hra: obměna na peška: Martin na bílém koni s metelicí se honí. Pospíchá, utíká, zimu tady zanechá.
Povídáme si, rozvíjíme.....
Legenda o svatém Martinovi ● Zvyky a zvyklosti, pranostiky ● Hádanky. 
● Martinův plášť (hra)- obměna na mlhu – zakrejeme dítě pláštěm, ostatní hádají kdo je zakrytý. „Na svatého Martina, kouřívá se z komína. Zima je, zima je, koho nám plášť ukryje? ● Grafomotorika – lucerničky (kruh), skoky koně (horní oblouk), kouření z komína (smičky) ● Pracovní listy – bludiště, figura x pozadí – hledej podkovičky v mlze, počet podkov. 
● HV – Už Martin na bílem koni? Začínáme se připravovat na vánoční vystoupení.
● Gymnastika mluvidel – frkání koně, klapání kopyt. 
● Činnosti motivované písmenkem M?
● Kde slyšíš koně – zavázané oči, mají ukázat směr, odkud jde zvuk. Poslech různých zvuků.
● Jakého koně měl sv. Martin? Jaké jiné barvy můžou mít koně? Kolik mají nohou, uší, očí? Čím se kůň živí? K čemu nám koně slouží? Co má kůň na kopytech? Jak se jmenuje řemeslník, který ková koně? 



ŘÍJEN 2019

téma:  Zdravé mlsání, nemoci zahání 

Charakteristika:

Téma seznamuje děti o důležitosti zdraví. Co zdraví vůbec znamená, co děláme, abychom byli zdraví. Učíme se, co nám prospívá i škodí. Budeme si povídat o výživě, o důležitosti cvičení, otužování a pohybu. Jak správně máme pečovat o naše tělo a jak můžeme předcházet nemocem. Proč chodíme k lékaři na prohlídky. Dozvíme se, jak a nač používáme naše smysly a k čemu je můžeme využít. S projektem „ Zdravé 5“ se budeme učit rozlišovat zdravé a méně zdravé potraviny.

činnosti:


* třídění potravin podle společných charakteristických znaků (co jsou mléčné výrobky, ovoce, zelenina, cereálie, maso, tuky, sladkosti)
* zkoumáme a poznáváme barvu, chuť, vůni a tvar ovoce a zeleniny, úloha umývání ovoce a zeleniny, kde jsou pecky ? slovní zásoba: co se musí nejdříve uvařit a potom sníst, co se loupe, krájí, strouhá apod.
* stříhání potravin z letáku /co je pro zoubky dobré , jak pečujeme o zuby
* písnička - Měla babka (počítání), O řípě, Pan doktor Janoušek, To je zlaté posvícení
* grafomotorika: svislé a vodorovné čáry – košík na ovoce, správně držet tužku, horní a dolní oblouk

· chůze a běh podle bubínku, motivační cvičení podle říkadel, cviky z jógy
· nácvik chůze ve dvojicích, v zástupu
· pohybová hra: „Na ježka“
· taneček: Cibulenka, Šla Nanynka do zelí, Houbař
· seznámení s pojmy – více, méně ( např. čeho mám více jablíček nebo hrušek)
· porovnávání velikosti, skládání v celek, půlené obrázky
· dramatizace pohádek k tématu, experimenty se zeleninou, s ovocem….

Další činnosti:

učíme se uklízet hračky na svá místa, učíme se reagovat na smluvený signál 
učíme se ukládat si své věci do své přihrádky, na židličku
seznamujeme se s pravidly soužití ve třídě a snažíme se je dodržovat
námětová hra „Na kuchařky, na prodavače, na farmáře“ 
vycházka do okolí školky,

Pohybová hra: „Na ježka“

Tiše děti ježek spí, ať ho nikdo nevzbudí.
Já mám doma ovci, mohu chodit jak chci.
Já mám doma berana, mohu dupat do rána. Ježku, vstávej!

Procvičování hlásky Š: 
Volá myška šedou myš: „Kyš, kyš, ty mě nechytíš.“
„Ale chytnu, to si piš, já jsem totiž hbitá myš.“

Básničky 
třídy MŠ:

Ovoce a zelenina,

to je zdraví, to je síla.

Kdo jí mrkev, ředkvičky.

bude zdravý celičký.

 

Ovoce rádi máme,

vitamíny v něm dostáváme,

cvičení nás baví

a jsme pořád zdraví.






Básničky a písničky třídy MŠ 242
písničky

Pod naším okýnkem
rostou tam dvě růže.
Pod naším okýnkem, roste tam štěp. 
Jsou na něm jablíčka, trhá je Ančička.

Jsou dobrá, jsou sladká, jsou jako med.
Jsou na něm jablíčka, trhá je Ančička.
Jsou dobrá, jsou sladká, jsou jako med.

Houbař

Hádaly se houby, hádaly se v lese,
kterou z nich si houbař v košíku odnese.
A už kráčí lesem houbař kudrnatý,
nevzal ani jednu. Byly jedovatý.

Jabloň

Stojí jabloň zelená, má jablíčka červená, červená voňavá, v listí schovaná.

Chodí kolem Anička, hledá zralá jablíčka, vyskočí, poskočí, utrhne to nejhezčí.

Třeseme je do trávy, jablíčka se kutálí, hledáme, hledáme, jablíčka si sbíráme.

Dokola, dokola jablíčka už dozrála, dokola,dokola, tralalalala.

básničky

BEDLA (Florian) Stojí, stojí bedla, ráda by si sedla.

A vzala si pletení, noha už jí dřevění. 

Nedočkavá jablíčka

 Dvě jablíčka zelená houpala se na větvi,

fňukala, kňourala, kdy už budem červená? Sluníčko je pohladilo, 

řeklo, to chce čas. Pěkně zrajte, nekňourajte, nemám jenom vás.



Třesu, třesu stromem, za tím naším domem. 
Třesu, třesu švestky, spadněte mi všecky. 
Ta první je na koláček, na kulatý tvaroháček. 
Ta druhá je do knedlíku, dáme si jí do rendlíku. 
A ta třetí k tomu, tu si nesu domů.